DİVAN EDEBİYATININ NAZIM BİÇİMLERİ
Divan edebiyatı, İslamiyet’i kabul edişimizden sonra Arap ve Fars
edebiyatının etkisi ile gelişmeye başlayan edebiyatımıza verilen addır. Bu
edebiyata divan edebiyatı denmesinin sebebi, şairlerin şiirlerini divan adı
verdikleri el yazması kitaplarda toplamalarıdır.
Divan edebiyatının; yüksek zümre edebiyatı, havas edebiyatı, saray
edebiyatı, skolastik edebiyat, medrese edebiyatı, Enderun edebiyatı, klasik
edebiyat, eski edebiyat, tarz-ı kadim gibi isimleri de vardır. (Sorularda “klasik
edebiyat” adı sıkça kullanılır. Burada dikkat etmen gereken bir
başka mesele de “geleneksel edebiyat” tabiridir. Geleneksel
edebiyat, halk edebiyatına verilen isimdir karıştırma.)
DİKKAT DİKKAT
-Aaaa, yukarıdaki paragrafta yazım yanlışı var! (“divan
edebiyatının” yazımına takılabilirsin.)
-Hayır, yok. Tarihî dönem bildirmeyip tür veya tarz bildiren
terimler küçük harfle başlar. Bu kelime genellikle Divan
Edebiyatı şeklinde yanlış yazılmaktadır. Doğru kullanımı divan
edebiyatı şeklinde olmalıdır.
AYT Edebiyat testinde, divan edebiyatı konusu ile ilgili
ortalama 4 (3-5) soru soruluyor. Divan edebiyatı hakkında bilmen gereken
alt konu başlıklarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
1- Divan edebiyatının akımları
2- Divan edebiyatının nazım
biçimleri
3- Divan edebiyatının sanatçıları
4- Divan edebiyatının önemli eserleri
DİVAN EDEBİYATININ NAZIM BİÇİMLERİ
BEYİTLERLE OLUŞAN NAZIM BİÇİMLERİ
1- GAZEL
* Divan şiirinde en çok kullanılan nazım şeklidir.
* Aşk, sevgi, güzellik ve içki konularını işleyen
şiirlerdir. Lirik bir nazım biçimidir.
* Beyit sayısı 5-15 arasındadır. (Tek sayılar)
* Beyitler arasında genellikle konu bütünlüğü olmaz.
Ama beyitler arasında anlam bakımından bir uyum olmalıdır. Bunu kafiye ve redif
sağlar.
* Gazelde bütün beyitler aynı
konuyu işliyorsa bu tür gazellere “yek-ahenk” denir; bütün beyitler aynı söyleyiş güzelliğindeyse bu tür
gazellere de “yek-avaz” denir.
* İlk beytine “matla” (doğuş
yeri) denir. Son beytine “makta” (kesme yeri, sonuç) denir.
Şairin mahlâsını söylediği beyte (genellikle son beyit) “mahlâs beyti” denir.
Gazelin en güzel beytine de “beytül-gazel” ya da “şah beyit”
denir.
* Gazelin kafiye düzeni: aa ba ca da ea fa …
* Aruz ölçüsüyle yazılır. Gazel aruzun hemen hemen her kalıbıyla
yazılmıştır.
* Divan edebiyatında Fuzuli, Baki, Nedim, Necati, Taşlıcalı
Yahya, Naili ve Şeyh Galip önemli gazel şairleridir.
GAZELLER KONULARINA GÖRE ADLANDIRILIRLAR:
Âşıkâne gazel: Aşkı, sevgiliyi, sevgiliye
yakarışı, sevgiliden yakınmayı dile getiren gazellerdir. Fuzulî en önemli
örnektir.
Rindâne gazel: İçkiyi, içkinin zevkini,
hayata karşı kayıtsızlığı dile getiren gazellerdir. Bâkî en önemli
örnektir.
Şûhâne gazel: Kadın güzelliğini çapkın bir
anlatımla dile getiren gazellerdir. Nedim en önemli
örnektir.
Hikemî gazel: Ahlakla ilgili öğütler veren
türlü hayat görüşlerini yansıtan gazellerdir. Nâbî en önemli
örnektir.
* Rediflerine göre adlandırılırlar: “ya Rab”, “yanayım”, “kerem” vb.
Musammat Gazel: Dizelerin ortalarının
birinci dizenin sonu ile uyaklı olduğu gazellere musammat gazel denir. Musammat
gazelde her beyitin dizeleri ikişer dize haline getirilerek bir dörtlük
oluşturulabilir.
Örnek:
Kamu bimarına cânan, / devâ-yı
dert ider ihsan
Niçin kılmaz bana derman,
/ beni bimar sanmaz mı
2- KASİDE
* Beyit sayısı 33-99 arasındadır. Nadir de olsa daha az veya
çok da olan kasideler de vardır.
(Beyit sayısını tesbihteki boncuk sayısı ile kodlayabilirsiniz.
Allah’ı tesbih etmek övmek demektir. Kaside övgü şiiridir.)
* Din ve devlet büyüklerini övmek için yazılan
şiirlerdir.
* Kafiye şeması gazelle aynıdır: aa ba ca da ea
fa ...
* Kasideler türüne, giriş bölümünün konusuna
veya redifine göre isimlendirilebilir:
Rediflerine göre: Su
Kasidesi (Fuzulî), Güneş Kasidesi (Ahmet Paşa)...
Konularına göre:
Tevhid: Allah’ın birliğini anlatan kasidelerdir.
Münacat: Allah’a yalvarmak için yazılan kasidelerdir.
Naat: Hz. Muhammet’i övmek amacıyla yazılan kasidelerdir.
Methiye: Devrin ileri gelenlerinin övülmesi için yazılan kaside.
Mersiye: Bir kimsenin ölümünden duyulan acıyı yansıtan kaside.
Nesip bölümündeki konuya göre: Bahariye,
Ramazaniyye…
* İlk beytine “matla”;
son beytine “makta”; en güzel beytine “beytü’l-kasid”;
mahlâs beytine de “tac beyit” adı verilir. Anlam yoğunluğu
en fazla olan ve söyleyişte en güzel olan mısrasına mısra-ı
berceste adı verilir.
* Nefi, kasideleriyle meşhurdur.
* Kasideler bölümlerden oluşur. Nesib/Teşbib (giriş),
girizgâh, tegazzül, methiye, fahriye dua.
Kasidenin
Bölümleri
* Kasidenin giriş bölümüdür.
* Şiir yönünden en ağır basan bölümdür.
* Bir tabiat tasvirinin yapıldığı veya sevgilinin güzelliklerinin anlatıldığı bölümdür.
* Bu bölümün konuları bahar, kış, yaz, Ramazan, bayram, nevruz, hamam, gül, sümbül, güneş, söz ustalığı, kalem, gece, savaş, at veya bir güzel olabilir. Kasideler bu bölümde ele alınan konuya göre adlandırılır.
* Asıl konuya giriş yapmak üzere düzenlenmiş en fazla iki beyitlik bölümdür.
* Kasidenin sunulduğu kişinin, yani padişahın veya bir devlet büyüğünün övüldüğü bölümdür.
* Bu bölümde abartılı ve sanatlı bir övgü vardır.
* Şairin, genellikle medhiyeden sonra bir gazel söylediği bölümdür. Her kasidede bulunmaz.
* Şairin, kendisi ve övdüğü kişi için Allah’tan yardım dilediği bölümdür. Bu bölümde şairin mahlâsı geçer ve bu mahlâs beytine “taç beyit” ya da “şah beyit” denir.
3- MESNEVİ
* Kelime anlamı “ikili,
ikişer ikişer”dir.
* İran edebiyatından
Araplara oradan da Türk edebiyatına geçmiş bir biçimdir.
* Klâsik
halk hikâyeleri, destanî konular, aşk hikâyeleri, savaşlar, dinî, felsefî ve
ahlakî konuları işlenir. Her türlü öğretici konuların yanı sıra bir şehrin
güzellikleri (şehrengizler), sünnet ve evlilik törenleri işlenebilir.
* Konu ne olursa olsun
olaylar masal havası içinde anlatılır.
* Konularına göre
sınıflandırılırlar: aşk, din ve tasavvuf, ahlâk ve öğreticilik, savaş ve
kahramanlık, şehir ve güzelleri, mizah…
* Mesnevide her beyit
kendi içinde kafiyeli: aa bb cc dd ee … bu sebeple
mesneviler çok uzun yazılabilir. Divan edebiyatının en uzun nazım şeklidir,
beyit sayısı sınırsızdır. 20 - 25 bine kadar çıkabilir. (Mevlana’nın ünlü
mesnevisi 25.700 beyitten oluşmuştur.)
Mesnevi de bölümlerden oluşur:
Tevhid
Münacat
Naat
Miraciye
4 halife için övgü
Eserin sunulduğu kişiye övgü
Yazış sebebi
Asıl konu
Sonsöz
* Aruz ölçüsünün kısa
kalıplarıyla yazılmaktadır.
* Edebiyatımızdaki ilk
mesnevi örneği Yusuf Has Hacib’in yazmış olduğu Kutadgu Bilig adlı eserdir.
* Divan şiirinde beş
mesneviden oluşan eserler grubuna “hamse” denir. İlk hamse yazarı Ali
Şîr Nevaî’dir.
Mesnevi Türünde Yazılmış Önemli Eserler
Fuzuli: Leylâ vü Mecnun
Şeyhî: Hüsrev ü Şirin, Harname
Mevlâna:
Mesnevi;
Ahmedî: Yusuf ü Züleyha, İskendername
Şeyh Galib: Hüsn ü
Aşk
Nabî: Hayriye, Hayrabad
Süleyman Çelebi: Mevlid
4- KITA
* Felsefi
ve sosyal düşüncelerin anlatıldığı şiirlerdir
* Matla beyiti olmayan gazel gibidir. Yani “ba
ca da fa …” şeklindedir. Bazen matla beyiti de bulunabilir.
* Genellikle son beyitte şairin mahlâsı bulunmaz.
* Kıtada beyitler arasında anlam bağı vardır.
5- MÜSTEZAT
* Gazelden türetilen bir türdür.
* Müstezat gazelin her dizesine kısa bir dize eklenmesiyle
oluşur ancak bu kısa dizeler “ziyade” adını alır yani “dize”
kabul edilmez.
Örnek:
Bülbül yetişir bağrımı hûn etti figanın
Zabt eyle dehânın
Hançer gibi deldi yüreğimin tîg-i zebânın
Tesîr-i lisânın
İzzet Molla
HATIRLATMA:
Müstezat zamanla değişikliğe uğramıştır. Servetifünun
Dönemi’nde serbest müstezat adını almıştır. Aruz veya hece kalıbıyla
herhangi bir düzene bağlı kalmadan yazılmıştır. Kafiye örgüsü şairin isteğine
göre şekillenmiştir. Serbest müstezatla nazım nesre yaklaştırılmıştır.
Serbest müstezat serbest şiire geçişte önemli bir basamak olmuştur. Serbest
müstezatın en başarılı örneklerini Tevfik Fikret,
Cenap Şahabettin ve Ahmet Haşim vermiştir.
DÖRTLÜKLERLE OLUŞAN
NAZIM BİÇİMLERİ
1- RUBAİ
* Halk edebiyatındaki maniye benzer
* İran
edebiyatından Türk edebiyatına geçmiş bir nazım biçimidir.
* Tek dörtlükten oluşur.
* Kafiye şeması: “aaxa” şeklinededir.
* Mahlas kullanılmaz.
* Kendine özgü aruz ölçüleriyle yazılır
* Belli bir hayat görüşü, felsefi görüş, ölüm vb.
konularda yazılır.
* Az sözle çok şey söylemek esastır.
* En meşhur sanatçısı Fars şairi Ömer Hayyam’ dır.
* Divan edebiyatında rubai yazmayı meslek edinmiş tek şair Azmizade
Haleti’dir.
* Edebiyatımızda ise
Mevlânâ, Nabi, Nedim, Yahya Kemal ve Arif Nihat Asya önemli
rubai şairleridir.
NOT: Dört dizesi birbiriyle kafiyeli
rubailere “rubai musarra” veya “terane” adı
verilir.
- Divan edebiyatı
nazım biçimlerinden günümüze kadar canlılığını koruyabilmiş tek nazım
biçimi “rubai” dir.
2-TUYUĞ
* Türklerin ortaya çıkardığı ve Divan şiirine
kazandırdığı nazım şeklidir. Maninin karşılığı sayılabilir.
* Tek dörtlükten oluşur.
* Kafiyelenişi rubaiyle aynıdır. aaxa ( hatırla mani ile de aynı)
* Mahlas kullanılmaz.
* Manide olduğu gibi cinaslı uyak kullanılır.
* Aruzun sadece “fâilâtün – fâilâtün - fâilün”
kalıbıyla yazılır.
* Tuyuğlarda şair, dünya görüşünü, felsefesini,
tasavvufi düşüncesini, maddi ve manevi aşkını özlü bir biçimde işler.
* Tuyuğ Çağatay ve Azeri lehçelerinde yaygın bir
türdür.
* Edebiyatımızda Kadı Burhaneddin, Nesimi ve Ali
Şir Nevai önemli tuyuğ şairleridir.
NOT : Testlerde karşınıza gelen dörtlüğün rubai mi tuyug mu olduğuna
karar veremezseniz hecelerini sayın. Hece sayısı 11 çıkarsa muhtemelen tuyugdur.
Çünkü tuyug tek bir aruz kalıbı ile yazılır ve o kalıp da 11 heceden oluşur. Bazen
şair adı ile birlikte verilir. Bu durumda da türün önemli şairlerini bilmek
gerekir.
3- MURABBA
(Rabia
işaretinden aklına gelsin dörtlüler demek)
*Dörder dizelik bentlerden oluşur.
*Uyak düzeni “aaaa, bbba, ccca...” biçimindedir.
*En az 3 en çok 7 bent halinde yazılır.
*Murabbalarda övgü, yergi, dini ve öğretici konular işlenebilir.
*Bizde bu şiirin başarılı şairi Namık Kemal’dir.
*Murabbanın en yaygın türleri şunlardır.
a) TERBİ (DÖRTLEME): Bir şairin bir gazelinin her
beytinin üstüne başka bir şairin ikişer dize eklemesiyle oluşan murabbadır.
Eklemelerin ölçüye ve uyağa uyma zorunluluğu vardır.
b) ŞARKI
*Divan şiirine Türklerin kattığı bir nazım biçimidir. Murabbadan
doğmuştur.
*Bestelenmek amacıyla yazılmış murabbalar şarkı olarak
tanımlanabilir.
*Halk şiirindeki türkünün etkisiyle oluştuğu söylenebilir.
*Uyak düzeni genelde şunlardan birine uyar.
1)abab-cccb-dddb...
2)aaaa-bbba-ccca...
*En az 3 en çok 5 bentten oluşur. Bentleri, dörtlük biçimindedir.
*Bentlerin hepsinde tekrarlanan dizelere nakarat denir. (Halk
edeb. “bağlama ya da kavuştak denir.)
*Şarkı türünün en büyük şairi Nedim’dir.
Cumhuriyet döneminin neo-klasik şairi Yahya Kemal de
şarkılar yazmıştır.
*Lale Devrinde(18.yy.)gelişmiş ve yaygınlaşmıştır.
BENTLERDEN OLUŞAN NAZIM
BİÇİMLERİ
1-TERKİB-İ BENT
*Bent sayısı 5-10 arasında değişir.
*Her bent 10-20 dizeden oluşur.
*Bentleri oluşturan dizeler genelde gazeldeki gibi uyaklanır.
*Her bendin sonunda genelde vasıta beyti bulunur.
Vasıta beyti, her bendin sonunda değişir ve mutlaka bentten ayrı
olarak kendi arasında uyaklanır.
Felsefi ve sosyal düşünceler, zamandan yakınmalar mersiyeler(ağıtlar)...
Terkib-i bent biçiminde yazılabilir.
Baki’nin
“Kanuni Mersiyesi” terkib-i bent biçiminde yazılmıştır.
Bağdatlı Ruhi ve Ziya Paşa bu nazım biçiminin usta şairlerindendir.
2- TERCİ-İ BENT
*Biçim yönünden terkib-i bende benzer.
*Terkib-i bentten vasıta beytinin hep aynı kalması yönüyle
ayrılır.
( Terkib-i bent ile karıştırmamak için vasıta beytinin aynı
kalmasını TERCİH eden terci-i benttir. Şeklinde kodlayabilirsiniz.)
*Terci-i bent biçimiyle daha çok dini konular işlenmiştir.
*Terci-i bent yazmak, terkib-i bent yazmaktan daha zor
görülmüştür.
*Ziya Paşa terci-i bendiyle tanınmıştır.
0 Yorumlar
Bana sormak istediğiniz bir şey var mı?