TANZİMAT EDEBİYATI , SERVET-İ FÜNÜN EDEBİYATI, FECR-İ ATİ EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULARI - EDEBLİ NOTLAR

TANZİMAT EDEBİYATI , SERVET-İ FÜNÜN EDEBİYATI, FECR-İ ATİ EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULARI

 

BATI ETKİSİNDE GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI EDEBİYATININ ÇIKMIŞ SORULARI




SORULAR ARASINDAN SEÇİLEREK OLUŞTURULMUŞ MİNİ BİR KONU DENEMESİNİ ONLİNE(ÇEVRİMİÇİ) ÇÖZMEK İÇİN TIKLAYINIZ.




BUGÜNE KADAR ÇIKMIŞ TOPLAM 83 SORUNUN DERLENMİŞ HALİDİR.


1. Aşağıdakilerden hangisi “Servet-i Fünûn dönemi” sanatçılarının ortak yönlerini belirleyen özelliklerden biri değildir? (1977/ÖSYS)

A) Dilde “halka doğru” ilkesini benimseme

B) Batı sanat akımlarının etkisinde kalma

C) Eski sözcüklerle, yeni kavram ve imgeler oluşturma

D) “Sanat için sanat” görüşüne bağlanma

E) Kafiyenin kulak için olduğunu benimseme

 

2. “Romanın yapısına ilişkin teknik kurgu öğelerinden biri de kompozisyondur. Kompozisyon, romanda geliştirilen durum ve eylemlerin düzenlenmesi, aralarında sağlıklı bir dengenin kurulması anlamını geliyor.

 Bu açıklamaya göre, aşağıdaki romancılarımızdan hangisi ötekilerden daha başarılı örnekler vermiştir? (1980/ÖSYS)

A) Namık Kemal       

B) Halit Ziya       

C) Sami Paşazade Sezai 

D) Ahmet Mithat             

E) Hüseyin Rahmi

 

3. Bir yazar şöyle diyor-“Nerde bir edebiyatın başladığını görsek, orada sokağın yazı masası ile birleştiğini görürüz. Malherbe sokağı dinledi, Dickens sokağı edebiyata soktu. Bir romanında geçen “sokağın anahtarı” sözü bu yazarın sanatını anlatmaya yeter. Puşkin’de de sokağın anahtarı vardır. Bize gelince, bu sihirli anahtar çoğu zaman yazarlarımızın eline hiçbir zaman geçmedi.”

Yazarın “sokağın anahtarı” sözü ile anlatmak istediği özellik aşağıdaki yazarlardan hangisinde vardır? (1982/ÖSYS)

A) Recaizade M. Ekrem        B) Namık Kemal    C) Halit Ziya 

 D) Hüseyin Rahmi               E) Mehmet Rauf

 

4. Paul Valery “Bir edebi eserin değeri, her kişiye göre ayrı bir yoruma meydan vermesindendir.” demiştir. (1982/ÖSYS)

Aşağıdaki şairlerimizden hangisi Paul Valery ile aynı anlayıştadır?

A) Tevfik Fikret           B) Cenap Şehabettin        C) Yahya Kemal

                   D) Ahmet Haşim               E) Orhan Veli

 

5. “Hasta Çocuk, Nesrin ve Balıkçılar, günlük hayatta izlenimlerinden esinlenerek oluşturulmuş manzum hikayeleridir. Manzumelerde Fikretin yaptığı şey, konuşma diline yakın bir şiir dilini bulmak olmuştur. Ayrıca aruzla yazılmış dizelerin, öteden beri süregelen bağımsızlığını bozmuş ve manzumeyi dizelerden oluşan bir bütün halinden, basbayağı cümlelerden yapılmış bir yazı haline getirmiştir.”

Bu paragrafta Tevfik Fikretin hangi özelliğinden söz edilmemiştir? (1983/ÖSYS)

A) Nazmı nesre yaklaştırmasından

B) Şiirlerinde toplumsal konulara da değinmesinden

C) Beyit bütünlüğünü kırmasında

D) Aruzu, Türkçeye ustalıkla uygulamasından

E) Şiirlerinde yaşanılan gerçekleri yansıtmasından

 

6. “- Bunlar şiirlerinde biçim–içerik ikiliğikaldırmaya, şiirin anlamı ile yapısını kaynaştırmaya çalışırlar. İsterler ki şiirlerinde ses ve anlam ayrılmaz hale gelsin, düzyazıya çevrilmesin, ses ve anlam öylesine yoğrulsun ki anlam tek başına sıyrılıp çıkarılmasın, şiir katıksız biçim olan müziğe yaklaşsın.

Bu yargılar, aşağıdaki şairlerden hangisinin şiirleriyle örneklendirilebilir? (1983/ÖSYS)

A) Faruk Nafiz Çamlıbel    B) Cahit Sıtkı Tarancı

C) Orhan Veli Kanık          D) Kemalettin Kamu

                      E) Ahmet Haşim

7.“Bireyci sanat anlayışı, bize Edebiyat-ı Cedideden miras kalmıştı ve biz bunu söylemekle ortaya yeni bir görüş getirmiyorduk. Öyle ya, Edebiyat-ı Cedidecilerin, özellikle Hüseyin Cahitle Mehmet Raufun, Dr. Rıza Tevfikle estetik konusu üzerinde tartışılırken terter tepinircesine ´Güzellik görecelidir, güzellik görecedir. Deyişlerinin, bizim “Sanat kişisel ve saygıya değerdir.” sözünden farkı neydi”

Bu parçada, yazarın “biz” dediği kimler olabilir? (1983/ÖSYS)

A) Garipçile

B) Servet-i Fünûncular

C) Yeni Lisancılar

D) Yedi Meşaleciler

E) Fecr-i ticiler

 

8.Edebiyatta Realizmin öncüsü olmuştur. Romanlarında aydın kişileri ve çevrelerini, hikayelerinde ise halkın yaşayış ve adetlerini anlatmaya çalışmıştır. Eserlerinde, alışılmış olandan ayrı bir sözdizimi vardır. Batılı roman ve hikâye tekniğine uygun, ilk başarılı örnekler onundur. Romanlarında, ruh çözümlemelerine önem vermiştir.

Bu özelliklerin tümüne birden sahip olan yazar, aşağıdakilerden hangisidir? (1985/ÖSYS)

A) Recaizade Mahmut Ekrem   B) Nabizade Nazım

C) Halit Ziya Uşaklıgil               D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu

                                    E) Halide Edip Adıvar

 

9. Yeni bir duyarlılığı, yeni bir şiir akımını geliştirirken Batıyı günü gününde izlerler. Ama bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içerir şiirleri. Romantik, Parnasçı, Sembolisttirler. Doğaya yönelirler. Ama bir resimdir doğa onlar için. Düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış egemendir şiirlerine. Hem benimsedikleri sanat anlayışı hem de dönemin siyasal koşulları, içine kapanık, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.

Bu parçada şiirlerinin ortak özelliklerinden söz edilen şairler, aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılır? (1987/ÖSYS)

A) Beş Hececiler                B) Tanzimatçılar

C) Yedi Meşaleciler           D) Servet-i Fünûncular

                         E) Milli Edebiyatçılar

 

10. Tanzimat dönemi şairlerinden Recaizade M. Ekremin çevresinde toplanan gençler, artık kendi başlarına var olmanın yollarını ararlar ve bir dergide birleşirler. Bunların arasında, sonradan romancı olarak ün kazanmış iki yazarımız da vardır.

Paragrafta sözü edilen dergi ile iki yazarımız aşağıdakilerin hangisinde bir arada verilmiştir? (1988/ÖSYS)

A) Servet-i Fünûn; Halit Ziya, Mehmet Rauf

B) Malumat; Hüseyin Cahit, Ahmet Rasim

C) Genç Kalemler; Halit Ziya, Ömer Seyfettin

D) Servet-i Fünûn; Sami Paşazade Sezai, Hüseyin Cahit

E) Malumat; Mehmet Rauf, Hüseyin Rahmi

 

 

11. Aşağıdakilerden hangisi, Servet-i Fünûn edebiyatının özelliklerinden biri değildir?(1989/ÖSYS)

A) Sone, terzarima gibi nazım biçimlerinin benimsenmesi

B) Aruz vezninin kullanılması

C) Romanlarda, olayların genellikle İstanbul dışında geçmesi

D) Nazmın nesre yaklaştırılması

E) Yabancı sözcüklerle yüklü bir dil kullanılması

 

12.1909’da Fecr-i ti topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiirler yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğal temalarını işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerde hayale ve müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında, değişik konuları yoğun bir dille anlatan fıkraları da vardır.

Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? (1989/ÖSYS)

A) Ahmet Haşim

B) Cenap Şehabettin

C) Süleyman Nazif

D) Faruk Nafiz Çamlıbel

E) Yahya Kemal Beyatlı

 

13.Çürüyen, yozlaşan İstanbul ve bu İstanbulun çürümüş, yozlaşmış insanları- Mithat Cemal Kuntayın romanlarından sürekli olarak bir küf kokusu gelir burnunuza. İstanbulun birbirini izleyen üç dönemini yansıtmak isteyen yazar, gözlerini hep bu kokuşmuşluğa dikmiştir. Yalnız kişisel çıkarları peşinde koşanlar, dalkavuklar, jurnalciler- Bir pislik, bir kokuşmuşluk perdesine bürünmüş olarak anlatır İstanbulu.

Aşağıdaki şairlerden hangisi İstanbulu şiirinde bu parçada belirtilen yönleriyle yansıtmaya çalışmıştır? (1990/ÖSYS)

A) Cenap Şehabettin         B) Tevfik Fikret

C) Mehmet Emin              D) Mehmet Akif

                          E) Celal Sahir

 

14.Aşağıdaki şairlerden hangisi, hece ölçüsünü hiç kullanmamış, şiirlerini hep aruzla yazmıştır? (1990/ÖSYS)

A) Ahmet Haşim     B) Yahya Kemal Beyatlı

C) Ziya Paşa           D) Ahmet Muhip Dıranas      E) Faruk Nafiz Çamlıbel

 

15.Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünûncuların şiir özelliklerinden biri değildir?  (1992/ÖSYS)

A) Kafiyede şekilden çok, ses benzerliğine önem verme

B) Konu birliğine ve bütün güzelliğine önem verme

C) Nazımı nesre yaklaştırma

D) Konuyla vezin arasında bir ahenk ilgisi arama

E) Herkesin anlayabileceği bir dil kullanma

 

16. Yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini oluşturmaya çalışırken Batıyı hemen hemen günü gününe izlemişlerdir. Şiirlerinin imgelerle yüklü, sanatlı bir yapısı vardır. Özellikle benzetmeler ve sıfatlarla varlıkların gerçek görünüşlerini değiştirmeye çalışmışlardır. Aşk, doğa, aile yaşamı, kişisel tedirginlik ve yakınma temalarını şiirlerinde bol bol işlemişlerdir.

Bu parçada sözü edilen edebiyat topluluğu ve onun üyelerinden biri aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir? (1993/ÖSYS)

A) Tanzimat – Abdülhak Hamit Tarhan

B) Servet-i Fünûn – Cenap Şehabettin

C) Garipçiler – Orhan Veli Kanık

D) Milli Edebiyat – M. Emin Yurdakul

E) Cumhuriyet Dönemi – Faruk Nafiz Çamlıbel

 

17. O güne kadar yazınımızda anı, yazınsal değerde tür değildi. Modern anlamda romancılığımızın kurucusu sayılan yazarımız, ilk kez yazınsal değerde anılar yazmıştır. Hem yazınsal hem siyasal nitelikte olan bu anılarını dokuz ciltte toplamış ve kırk yılı kapsayan ilk beş cildine “Kırk Yıl” adını vermiştir.

Bu parçada aşağıdaki yazarların hangisinden söz edilmektedir? (1993/ÖSYS)

A) Hüseyin Rahmi Gürpınar         B) Recaizade Mahmut Ekrem

C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu    D) Reşat Nuri Güntekin

            E) Halit Ziya Uşaklıgil

 

18. Aşağıdakilerden hangisi, toplum sorunlarını tartışmak, bunlarla ilgili düşüncelerini açıklamak için sanatı bir araç olarak kullanmıştır? (1994/ÖSYS)

A) Recaizade Mahmut Ekrem     B) Tevfik Fikret      C) Abdülhak Hamit

                   D) Cenap Şehabettin                E) Ahmet Haşim

 

19. Şiirlerinde aşk ve tabiat öne çıkan önemli iki temadır.Türk şiirinin en dikkate değer empresyonist şairi kabul edilir.“Köylü vezni“dediği hece veznini  kullanmamış, şiirlerini  aruz vezniyle yazmıştır. Serbest müstezat,en çok tercih ettiği nazım biçimidir

Aşağıdaki şiirlerden hangisi bu parçada sözü edilen şaire aittir? (2013LYS)

A)Sis                           B)Hürriyet Kasidesi

C)O Belde                  D)Kar Musikileri        E)Makber       

 20. Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlığı, yeni bir şiir dilini yerleştirmeye çalışan bu şairlerin şiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidirler. Onların şiirlerinde, düşle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasal koşulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içine kapalı, bireyci bir şiire yönelmelerine yol açmıştır.

Bu parçada tanıtılan şairler aşağıdakilerin hangisi içinde yer alır? (2006/ÖSYS)

A) Tanzimatçılar                 B) Edebiyat-ı Cedideciler

C) Fecr-i ticiler              D) Yedi Meşaleciler         E) Milli Edebiyatçılar

 

21. Aşkın ikinci plana atıldığı bu romanda top lumsal hayata yer verilmiş olması, bu yapıtın en önemli özelliğidir. Romanda Ahmet Cemil, yalnız iç dünyasıyla değil, bağlı bulunduğu toplumsal çevreyle birlikte verilmiştir. Okurken onun, çocukluğundan bu yana hangi toplumsal çevrede yetiştiği, aile ve okul hayatını, karşılaştığı sıkıntıları bütün ayrıntılarıyla öğreniyoruz. Bu genç şairin yeni bir şiir yaratmak için neler düşündüğünü, verdiği mücadeleleri, düşmanı olan eski edebiyat taraftarlarının ve o devir basın hayatının iç yüzünü görüyoruz. Bu bakımdan yapıtı, o dönemin ve Doğu ile Batı edebiyatları arasındaki düşünce çatışmasının romanı olarak da kabul edebiliriz.

Bu parçada özellikleri anlatılan roman ve yazarı aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? (2006/ÖSYS)

A) Eylül – Mehmet Rauf

B) Şıpsevdi – Hüseyin Rahmi Gürpınar

C) Pariste Bir Türk – Ahmet Mithat

D) Mai ve Siyah – Halit Ziya Uşaklıgil

E) Hayal İçinde – Hüseyin Cahit Yalçın

 

Servet-i  funun edebiyatını oluşturan şairler arasında -----,---,öykücü ve romancılar arasında ----,----,adlarını sayabiliriz.

22.Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir? (2010-LYS)

A) Ziya Paşa’nın –Namık Kemal’in –Recaizade Mahmut’un Ekrem’in –Ahmet Mithat Efendi’nin

B)Tevfik Fikret’in-Cenap Şahabettin’in –Halit Ziya Uşaklıgil’in – Mehmet Rauf’un

C) Abdülhak Hamit Tarhan’ın – Muallim Naci’nin – Şemsettin Sami’nin – Nabizade Nazım’ın

D) Mehmet Emin Yurdakul’un – Mehmet Akif Ersoy’un – Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın – Ahmet Rasim’in

E) Ahmet Haşim’in – Yahya Kemal Beyatlı’nın – Halide Edip Adıvar’ın – Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun

 

 

 

23. Tevfik Fikret’in şiirlerinin özellikleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? (2010-LYS)

A) Aruzun kalıplarını müzikaliteleri bakımından ilk kez değerlendirilen odur.

B) Kimilerinde konuşma dilinin anlatım özelliklerini kullanmıştır.

C) Özellikle Türkçe sözcüklere yer vermiştir.

D) Divan nazmının müstezat şeklini değiştirerek yeni bir nazım şekli oluşturmuştur.

E) Uyak düzenine büyük bir serbestlik getirmiştir.

 

 

Servet-i Fünun Döneminde yaşadığı halde bu topluluğun dışında kalan yönelim ve yaratılarıyla bu topluluktan ayrı özellikler taşıyan sanatçılarımızdan biri de ----. Onun ayna tuttuğu yaşam kesiti Servet-i Fünunculardan ayrıdır. Servet-i Fünuncular varsıl aydın kesimin köşk ve konak yaşamının görüntüleriyle oluşturmuşlardır yapıtlarını. Onun anlattığı yaşamsa İstanbul’un yoksulluklarının ya da orta sınıfının yaşamıdır. Kimi romanlarında eski İstanbul yaşamının betimlemelerine rastlarız. Örneğin Cehennemlik ve Metres’te, Boğaziçi yıllarındaki; İffet Şıpsevdi ve Tesadüf’te, Aksaray’daki yaşamı anlatır.

24. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2010-LYS)

A) Hüseyin Rahmi Gürpınar’dır      B) Ahmet Rasim’dir

C) Reşat Nuri Güntekin’dir              D) Hüseyin Cahit Yalçın’dır

                          E) Halit Ziya Uşaklıgil’dir

 

 

Tarih, coğrafya, gezi, dil bilgisi gibi çok değişik konularda yapıtlar veren son derece üretken bir yazar olan ------ daha çok denemeleri, musahabeleri, fıkraları, hatıraları ve şarkılarıyla Türk edebiyatında değer ve ün kazanmıştır. Onunla bu tarz yapıtları Türkiye’nin 1890’dan sonraki kırk yıllık sosyal tarihini inceleyecek olanlar için vazgeçilmez kaynaklar arasındadır.

25.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2011-LYS)

A) Ahmet Rasim                      D) Ali Canip Yöntem

B) Kenan Hulusi Koray     E) Tahsin Nahit       C) Mithat Cemal Kuntay    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Servet-i funun  şiiri ile Fecr-i Ati şiirinin başlıca özellikleri arasında ilk olarak ,kullanılan malzemedeki birlik dikkati çeker.

1.Fecr-i Ati şiirinin başlıca temaları Servet-i Funun şiirinde olduğu gibi , aşk ve doğadır

 2.Aşk kadar doğa betimlemeleride tümüyle özneldir

3. Dilde Servet-i Fununcularıntuttuğu yol benimsenerek şiir diline Arapça ve Farsçadan yeni sözcükler alınmış ,konuşma dilinden uzaklaşılmıştır.       4.Vezin yine aruzdur.

5.Ancak Fecr-i Aticilerde Servet-i Fununcular gibi sembolik şiirlerden uzak durmuştur

26. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangisinde bigi yanlışı vardır?  A)1              B)2            C)3         D)4           E)5       (2010LYS)

 

27.Önce Fecr-i Ati ‘ye girip onun sanat anlayışına uygun şiirler yazmış olan ---,1911’den sonra, şiirlerini ‘’Yeni Lisan’’ anlayışı ile yazmaya başladı Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp ile birlikte ‘’Yeni Lisan’’ ı açıklamaya çalıştı. Kısa bir süre içinde heceyle yazmaya başladı. Şiirlerinin bir kısmını Geçtiğim Yol adlı kitapta topladıktan sonra, şiir ide bırakarak edebi incelemelerle uğraştı. (2010 LYS)

Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

A) Faruk Nafiz Çamlıbel        B) Yusuf Ziya Oratç

C)Ali Canip Yöntem             D) Orhan Seyfi Orhon

E) Hamdullah Suphi Tanrıöver        

 

28.Ahmet Haşim’in şiirleriyle ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır? (2011LYS)

A) Şiirlerine dış dünyaya ait gözlemlerinin, iç dünyasında yarattığı izlenimleri yansıtmıştır

B) Yaşanılan hayattan uzak, tamamen hayali bir aleme sığınma isteği birçok şiirinde görülür.

C)Vezin olarak yalnızca ‘’aruz’’u kullanmıştır

D)Türk şiirini Batılılaştırma konusunda ‘’düşünen’ çok ‘’uygulanan’’ kişidir

E) Şiirlerinde kullandığı tabiat manzaraları genellikle akşam, gurup, şafak, gece, göller ve ormanlar gibi duygulanmaya hayal kurmaya  elverişli  olanıdır.                       

 

1.Realizm ve natüralizm akımlarının etkisi altındadırlar

2.Kendi kişiliklerini gizlerler

3.Olaylar genellikle İstanbul’da geçer

4.Olay kahramanları genellikle seçkin kişilerdir

5.Çevre tasvirleri eseri süslemek için değil, kahramanların kişiliklerinin oluşumunu tamamlayabilmek için yapılmıştır.

29.Aşağıdaki eserlerden hangisi, yukarıda özellikleri verilen dönem yazarlarından birine ait değildir? (2013LYS)

A) Hayal İçinde                     B) Pandomima

C)Kırık Hayatlar                   D) Ferdi ve Şürekası

                      E) Genç Kız Kalbi                        

Romantik duyarlıktaki insanların ızraptanızraba sürükleneceklerine ve hayatta başarı kazanamayacaklarına inanan ve okuyucuyu da buna inandırmaya çalışan yazar, bunu, -----, açık bir biçimde işler. Tamamen romantik bir yapıya sahip olan kahramanını, yalnız aşkın karşısında değil, çeşitli olaylar karşısında da dener; bunların hepsinden yenik, düş kırıklıklarına uğratarak çıkarır. Tıpkı GustaveFlaubert’in ----- yaptığı gibi.

30.Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdaki verilenlerden hangisi sırasıyla getirilmelidir? (2012-LYS)

 

A) Mai ve Siyah’ta – Madam Bovary’de

B) Kırık Hayatlar’da – Salambo’da

C) Bir Ölünün Defteri’nde – Duygusal Eğitim’de

D) Aşk-ı Memnu’da – Üç hikaye’de

E) Nemide’de – Ermiş Antonius ve Şeytan’da

 

31.Edebiyatımızın kimi dönemleriyle ilgili olarak aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır? (2012 LYS)

 

A)1940’lı yıllardan itibaren Cumhuriyet Dönemi Türk romanında, gerçekçiliğin bir uzantısı olarak köye ve köy insanına yöneliş başlar.

B) Fecr-i Atinin şiir alanındaki temsilcileri Tahsin Nahit, Mehmet Fuat, Faik Ali, Mehmet Behçet, Emin Bülent ve Ahmet Haşim’dir.

C)Sevetifunun Dönemi’nde sanatçılar biçim ve üslup kaygılarını bir yana bırakıp halka yönelme ve halkın sorunlarını anlatmaya yönelik bir edebiyat anlayışını benimsediler

D)Tanzimat Dönemi’nde sanatçıların yalın bir dile yönelmelerinin nedeni; sanatı, toplumu eğiten, bilgilendiren ve aydınlatan bir araç olarak görmeleridir

E)Milli Mücadele Dönemi’ndeki Türk edebiyatı gerçekte Milli Edebiyat Dönemi’ndeki yönelimlerin bir uzantısı sayılabilir

 

32.Bu dönemin zevk ve anlayışına uygun kaleme alınmış şiirler sanatın ‘’şahsi ve muhterem ‘’olduğunu söyledikleri halde tek bir şairin eseri olarak düşünülecek cinstendir. Söyleyişte serbestlik arayışları, alışılmış ve kabul görmüş şiir formlarını zorlama çabaları biraz daha Batılı görünme; duyulmamış tabiatı ve yaşanmamış aşkı şiirleştirme istekleri kendilerine has sesi ve söyleyişi bulmalarına engel olmuştur, denilebilir. Ama asıl neden dönemde yaygın olarak benimsenen görüşlere katılmamış olmalarıdır.

Bu parçada sözü edilen edebi topluluk aşağıdakilerden hangisidir? (2013LYS)

A) Fecr-i Aticiler                   B) Servet-i fununcular

C)Garipçiler            D) Tanzimatçılar          E)Hisarcılar   

     

33.Ziya Paşa’ya karşı kırgınlığı vardı; biraz da bu kırgınlığın etkisiyle olacak Harabat’ın çıkışını iyi karşılamadı. Birinci cildi için Tahrib-i Harabat’ı ikincisi için de Takip’i yazdı.           (1986/ÖSYS)

Bu paragrafta kendisinden söz edilen kişi, aşağıdakilerden hangisidir?

 A) Şinasi           B) Ahmet Vefik Paşa         C)Ahmet Mithat Efendi

          D)Abdülhak Hamit           E) Namık Kemal

 

34.Aşağıda verilen belirtici niteliklerden hangi­sine Tanzimat romanında rastlanmaz? (1974/ÖSYS)

A) Konular genellikle günlük hayattan ya da tarihten alınır.

B) Cariyelik kurumunu ve alafrangalık özentisini işler.

C)Kişiler genellikle tek yönlü ele alınır; iyiler mükâfatlandırılır.

D)Olayların akışında rastlantılara çok yer verilir.

E)   Romanın içinde bilgi ve öğüt vermekten kaçınılır.

 

“Hemen hemen konusuz denecek kadar basit olan bu güldürünün iki büyük özelliği vardır: Bir yandan, bize edebiyatımızın o güne dek semtine uğramadığı yeni bir gerçekliğin kapısını açar; ömür yandan da ortaoyunu ve meddah hikayeleri gibi yerli sanatlardan yararlanır. Böylece, yazarın ulusal bir tiyatroya varacak en kısa yolu aradığı muhakkaktır.” (1978/ÖSYS)

35.Bu yazıya göre, aşağıdaki yazarlarımızın hangisi, hangi yapıtıyla, nasıl ulusal tiyatroya varacak en kısa yolu aramıştır?

A)Namık Kemal, “Vatan Yahut Silistre” oyunuyla, vatan sevgisini dile getirerek

B)Abdülhak Hamit, “Eşber” adlı yapıtıyla, vatan sevgisini her şeyin üstünde tutarak

C)Şinasi, “Şair Evlenmesi” oyunuyla, halk geleneğinden yararlanarak

D)Ahmet Vefik Paşa, “Zoraki Takip” oyunuyla, Moliere’in bir yapıtını Türkçeye uyarlayarak

E)  Abdülhak Hamit, “Sabr ü Sebat” adlı yapı­tıyla, atasözlerimizi bol bol kullanarak

 

36.Nabizade Nazım’ın Karabibik adlı eseri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? (1987/ÖSYS)

A)Edebiyatımızda Realizmin başarılı bir örneğidir.

B)Kırsal kesim gerçeğine ilk kez değinilmiştir.

C)Romandan çok, uzun hikaye özelliklerine sahiptir.

D)Kişilerin bulundukları çevreye göre yazılmış başarılı ilk eserdir.

E)  İlk psikolojik roman örneğidir.

 

Kimilerine göre edebiyattaki bilgiler, bilim ortamından edebiyat ortamına bir tür çeviridir. Edebiyat, bilginlerin daha önce araştırıp bulduğunu halka yayan bir araçtan başka bir şey değildir. Edebiyat yazarı, coğrafya, fizik, sosyoloji, tarih gibi erişebildiği her kaynağa uzanır. Belli sonuçları, halk için yorumlamak, halka açmakla görevlidir bu tür edebiyat.

37.Yukarıda belirtilen edebiyat anlayışına uygun eserler veren yazarımız kimdir? (1987/ÖSYS)

A)Namık Kemal                           B)Şemsettin Sami

C)Ahmet Mithat Efendi             D)Halit Ziya Uşaklıgil

              E)  Yakup Kadri Karaosmanoğlu

 

 

 

38.Namık Kemal ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? (1990/ÖSYS)

A)Edebiyatı, düşüncelerini halka yaymak, bu yolla toplumu geliştirmek için araç olarak kullanmıştır.

B)Eski edebiyata karşı olduğu halde yeni düşünce ve kavramları yaymak amacıyla yazdığı şiirlerinin çoğunda, biçim ve dil bakımından eskiye bağlı kalmıştır.

C)Batı şiirini tanıtmak amacıyla Fransız şairlerinden manzum çeviriler yapmıştır.

D)Edebiyattaki yerini, nesir alanında özellikle makale, piyes, roman, eleştiri, tarih türünde yazdığı eserler belirlemiştir.

E)  Yazıda konuşma dilinin kullanılmasından yana olmuş ve özellikle tiyatrolarını oldukça sade bir dille yazmıştır.

 

 

 

39.Aşağıda verilen bilgilerden hangisi Şinasi’ye ait değildir? (1993/ÖSYS)

A) Dil ve edebiyat üzerinde görüşlerini Lond­ra’da çıkan Hürriyet gazetesinde yayımla­dığı “Şiir ve İnşa” makalesinde anlatmıştır.

B) Şiirlerinde konu birliğine ve bütün güzelliğine önem vermiştir.

C)Fransızcadan manzum olarak Türkçeye çe­virdiği bazı şiirleri, asıllarıyla birlikte Tercû­me-i Manzume adlı bir kitapta toplanmıştır.

D)Batı edebiyatı yolunda eser veren ilk Türk sanatçıdır.

E) Düşüncelerini yalın ve açık bir anlatımla söylemeye, konuşma dilini yazı dili haline getirmeye çalışmıştır.

 

Onun tiyatro eseri, sahne tekniği açısından zayıf olduğu gibi dil açısından da oynamaya elverişli değildir. Piyeslerin bir bölümü manzum, bir bölümü nesir, bir bölümü de nazım–nesir karışık olarak yazılmıştır. Bunların birkaçının konusu günlük hayattan alınmış fakat çoğunda tarihi bir olay işlenmiştir. (1995/ÖSYS)

40.Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?

A) Abdülhak Hamit              B) Muallim Naci

C) Şinasi                               D) Ahmet Vefik Paşa

E) Şemsettin Sami

 

Tanzimat Edebiyatı’nın kurucularındandır. Şiir de yazmış olmakla birlikte asıl ününü gazete­cilik alanındaki çalışmalarıyla sağladı. Çıkardı­ğı Tasvir-i Efkâr gazetesinde halkın anlayacağı bir dille yazmanın gerektiğini savundu. Düzya­zıda noktalama işaretini kullanarak düşüncele­rini kısa, yalın cümlelerle anlattı. Konuşma di­lini başarıyla kullanarak Batı tekniğine uygun tiyatronun ilk örneğini de o verdi.

41.Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdaki­lerden hangisidir? (1998/ÖSYS) 

A) Namık Kemal         B) Ziya Paşa            C) Şinasi             

D) Şemsettin Sami                        E) Agâh Efendi

 

 

 

42.Tanzimat edebiyatıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? (2006/ÖSYS)

A)Makale, fıkra, deneme gibi Batıdan alınmış yazı türleri bu dönemde gazeteler     aracılığıyla edebiyatımıza girmiştir.

B)Yeni nazım şekilleriyle birlikte Divan edebiyatı nazım şekilleri de kullanılmıştır.

C)Ahmet Mithat, Şemsettin Sami bu dönemin romancılarındandır.

D)Vatan, millet, adalet, hürriyet gibi kavramlar bu dönemde kullanılmaya başlanmıştır.

E)  Bu dönemde çıkan resmi gazeteler, Tercümân-ı Ahvâl ve Tasvîr-i Efkâr’dır.

 

..., Türk edebiyatında ... tarzda yazılmış ... tiyatrodur. Yapıtın ... (1859) ve ... (1860) yıllarda Türkiye’de Türkçe oyunlar oynanan tiyatro yoktu.

43.Yukarıda boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi gerekir? (2006/ÖSYS)

A)Zavallı Çocuk – özgün – bir – beğenildiği – yayıldığı

B)Afife Anjelik – yeni – son – bilinmediği – tanınmdığı

C)Şair Evlenmesi – batılı – ilk – yazıldığı – basıldığı

D)Hasan Mellah – bilinen – gerçek – övüldüğü – yerildiği

E)  Aşk-ı Memnu – modern – klasik – okunduğu –sevildiği

 

 (I) Ziya Paşa, (II) tiyatroda (III) “eğlence” ile “sosyal fayda”yı birleştirip tiyatroyu (IV) “faydalı bir eğlence” olarak nitelendirmiştir. Onun tiyatro hakkındaki düşüncelerini bazı makaleleri ile (V) Celâleddin Harzemşah Mukaddimesi’nden öğrenmek mümkündür.

44. Bu cümledeki altı çizili sözlerden hangisinde bilgi yanlışı vardır? (2006)

A) I.        B) II.          C) III.         D) IV.           E) V.

 

Türk edebiyatında Ahmet Mithat Efendi'nin (I) Felâtun Bey’le Rakım Efendi, Namık Kemal’in (II) İntibah, Samipaşazâde Sezâi’nin (III) Zehra, Recaizâde Mahmut Ekrem’in (IV) Araba Sevdası, Nabizâde Nazım’ın (V) Sergüzeşt isimli yapıtları sosyal içerikli romanlara örnek olarak gösterilebilir.

45. Yukarıdaki cümlede numaralanmış yapıtlardan hangileri birbiriyle yer değiştirirse bilgi yanlışı giderilmiş olur? (2007)

A) I. ile II.     B) I. ile IV.    C) II. ile III.     D) III. ile V.     E) IV. ile V.

 

46. Şinasi’nin, edebiyatımızda gerçekleştirdikleri arasında aşağıdakilerden hangisi yoktur? (2007)

A) Halk için roman yazma hareketini başlatmıştır.

B) Dilde sadeleşme hareketine öncülük etmiştir.

C) La Fontaine'den çeviriler yapmıştır.

D) İlk özel gazeteyi çıkarmıştır.

E) İlk tiyatro yapıtını yazmıştır.

 

Tanzimat’ın ilk kuşağını oluşturan Şinasi, Ziya Paşa, Namık Kemal ve Ahmet Mithat bu dönemin toplumsal yaşamını değişik ölçülerde edebiyata yansıtmaya çalışmıştır. İlk kuşaktan sonra, ..., ..., ..., .... oluşan ikinci kuşak, bu toplumsal sanat anlayışını arka plana atarak daha çok “insan”ı ve onun kişisel serüvenini ele almıştır.

47. Bu parçada verilen bilgilere göre boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilebilir? (2008)

A) Tevfik Fikret – Cenap Şehabettin – Ali Ekrem – Süleyman Nazif’ten

B) Halit Ziya – Mehmet Rauf – Hüseyin Cahit – Ahmet Şuayıb’dan

C) Rıza Tevfik – Mehmet Emin – Mehmet Âkif – Muallim Naci’den

D) Recaizâde Ekrem – Abdülhak Hâmit – Samipaşazâde Sezai – Nabizâde Nâzım’dan

E) Yahya Kemal – Halide Edip – Yakup Kadri – Refik Halit’ten

 

48.Aşağıdaki dizelerin hangisinde özellikle Tanzimat Dönemine özgü bir kavram yoktur? (2010)

A) Memleket bitti yine bitmedi hâlâ sen ü ben

     Bize bu hâl ile bizden büyük olmaz düşmen

B) Olmuş insâna taasub bir onulmaz illet

     Hüsn-i tedbîrin ile kurtulur andan millet

C) Felek her türlü esbâb-ı cefâsın toplasın gelsin

    Dönersem kahpeyim millet yolunda bir azîmetten

D) Kanı ol gül gülerek geldiği demler şimdi

    Ağlarım hâtıra geldikçe gülüştüklerimiz

E) Ne efsûnkâr imişsin âh ey dîdâr-ı hürriyyet

    Esîr-i aşkın olduk, gerçi kurtulduk esâretten

 

(I) Tanzimat Dönemi tiyatrosunda çeşitli konular işlenir. (II) İşlenilen konular, genellikle toplumsal boyutlu nitelikler taşır. (III) Örneğin Namık Kemal’in Zavallı Çocuk ve Gülnihal adlı yapıtlarında vatan konusu işlenmiştir. (IV) Recaizade Mahmut Ekrem, Ahmet Mithat, Abdülhak Hamit, Teodor Kasap gibi sanatçılar da tiyatro alanında yapıtlar ortaya koymuşlardır. (V) Bu alanda ürün verenler klasisizm ve romantizm akımlarının etkisinde kalmıştır.

49. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bilgi yanlışı vardır? (2010)

A) I.    B) II.    C) III.    D) IV.     E) V.

 

..., Tasvir-i Efkâr’da yayımlanan “Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülahazâtı Şâmildir” adlı makalesinin ... Dönemindeki dil anlayışını belirleyecek düzeyde bir içeriği vardır.

50. Bu cümlede boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangileri sırasıyla getirilmelidir? (2010)

A) Namık Kemal’in – Millî Edebiyat

B) Şinasi’nin – Tanzimat

C) Recaizade Mahmut Ekrem’in – Servet-i Fünûn

D) Tevfik Fikret’in – Fecr-i Âtî

E) Yahya Kemal Beyatlı’nın – Cumhuriyet

 

 

I. Sergüzeşt

II. Araba Sevdası

III. Felâtun Beyle Râkım Efendi

IV. Mâî ve Siyah

V. Mürebbiye

60. Yukarıdaki yapıtlardan hangilerinde Batılılaşmanın yanlış anlaşılmasının yarattığı sonuçlar işlenmiştir? (2010)

A) I. ve II.   B) I. ve IV.   C) II. ve III.   D) III. ve V.    E) IV. ve V.

 

Gerek sosyal gerekse metafizik konularda yazdığı şiirlerindeki ahlakçı ve filozofça tutumuyla Ziya Paşa, divan şiirindeki “hakimane” şiirin son temsilcisi ve halk filozofu unvanını kazanmıştır. Bu tarz şiirlerinden birçok beyti ve dizesi, birer atasözü sağlamlığı ve sevimliliğiyle belleklerde yer etmiştir.

61.Bu parçadaki açıklamaya göre, aşağıda verilenlerden hangisinin Ziya Paşa’ya ait olduğu söylenemez? (2011)

A) İdrâk-i meâlî bu küçük akla gerekmez

    Zîrâ bu terâzû o kadar sıkleti çekmez

B) Nâ-merd olayım çarha eğer minnet edersem

    Cevrinle senin ben keder etsem mi sanırsın

C) Âyînesi iştir kişinin lâfa bakılmaz

    Şahsın görünür rütbe-i aklı eserinde

D) Pek rengine aldanma felek eski felektir

    Zîrâ feleğin meşreb-i nâ-sâzı dönektir

E) Ne kaldı rûha teselli şarâbdan başka

    Boğaz’da üç gecelik mâhtâbdan başka

 

“Düzenlemeler” anlamına gelen “Tanzimat”, bir bakıma Osmanlı İmparatorluğu’nun bazı kurumlarıyla Batı’ya yönelişi demektir. Tanzimat Döneminde Batı’yı yakından tanımış, Batı uygarlığının önemini kavramış kimi Türk aydınları, yaşayış, bilim, sanat ve edebiyat yönünden Batı ile bağlantılar kurmuşlardı. 1860 yılında Agâh Efendi ile Şinasi’nin birlikte çıkardıkları ... adlı gazete ile Tanzimat edebiyatı başlamış oldu.

62. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2011)

A) Tercüman-ı Ahval   

B) Ceride-i Havadis  

C) Takvim-i Vakayi 

D) Tercüman-ı Hakikat      

E) Tasvir-i Efkâr

 

Namık Kemal, (I) Zavallı Çocuk’ta, genç bir kızın kendisinden oldukça yaşlı biriyle görücü yoluyla evlendirilmesine karşı çıkışını; (II) Akif Bey’de, vatan sevgisinin kişisel mutluluktan önce geldiğini; (III) Gülnihal’de, baskıya karşı duyduğu tepkiyi; (IV) Cezmi’de, Kırım Hanı Adil Giray’ın yaşamını; (V) Celalettin Harzemşah’ta İslam birliği düşüncesini anlatır.

63. Bu parçada Namık Kemal’in numaralanmış yapıtlarından hangisi tür bakımından ötekilerden farklıdır? (2011)

A) I.    B) II.    C) III.    D) IV.    E) V.

Onun için, edebiyat bir araçtır. Halkın kültürel düzeyini yükseltmek için, halkın anlayabileceği bir dille yazdıklarını biçimlendirir. Nitekim romanlarındaki öğreticiliğin özünde böyle bir kaygı vardır. Ayrıca romanlarında özellikle ahlak, toplumsal adalet kavramlarına ağırlık verir.

64. Bu parçada sözü edilen Tanzimat Dönemi sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir? (2011)

A) Şinasi       

B) Ahmet Mithat Efendi   

C) Abdülhak Hamit Tarhan    

D) Muallim Naci                

E) Recaizade Mahmut Ekrem

 

(I) Köy yaşayışını, köylülerin yaşadığı toplumsal sorunları konu edinir köy romanları. (II) Bu türde ilk örnek Nabizade Nâzım’ın Zehra adlı yapıtıdır. (III) Bunu Ebubekir Hâzım Tepeyran’ın Küçük Paşa’sı izlemiştir. (IV) Ancak gerçek anlamda köyü anlatan romanların yazılması 1950’lerden sonra başlar. (V) Fakir Baykurt, Talip Apaydın, Dursun Akçam gibi romancılar gerçekçi ve gözlemci bir tutumla ağalık, topraksızlık, kan davası gibi sorunları ele almışlardır. (VI) Bunların yanı sıra Samim Kocagöz’ün Bir Çift Öküz’ü, Kemal Bilbaşar’ın Cemo ile Memo’su, Kemal Tahir’in Kör Duman’ı köy ve köylünün çeşitli sorunlarını anlatan romanlar arasında sayılabilir.

65. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır? (2011)

A) II.     B) III.    C) IV.     D) V.      E) VI.

 

Konusu bir paşanın oğlu ile bir cariyenin aşk macerası olan ..., o zamanlar artık kapanmak üzere olan bir devrin cariyeli, köleli büyük konak hayatının Türk romanındaki en başarılı örneğidir. Sırf cariye olduğu için konak sahibinin oğlu ile evlenemeyen Dilber’in hayatı anlatılır bu romanda.

66. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdaki yapıtlardan hangisi getirilmelidir? (2012)

A) Sergüzeşt    B) Zehra     C)İclâl     D)Bir Hatıra    E)Zavallı Kız  

 

67. Bir eleştirmenin, Abdülhak Hamit Tarhan'ın edebiyatımızdaki yerini ve kişiliğini değerlendirirken verdiği aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır? (2012)

A) Türk şiirini Batılılaştırma konusunda kurallar öne sürmekten çok, bunları yazdığı şiirlerle örneklendirme yolunu seçmiştir.

B) Tamamıyla klasik bir edebiyat kültürü ile yetişmiş; Tahran’dan döndükten sonra Şinasi, Namık Kemal ve Recaizade Mahmut Ekrem’i okumaya başlamış ve ilk yapıtlarını tiyatro türünde yazmıştır.

C) Batı şiirine özgü doğa betimlemelerinin bizde ilk örneklerine onun Sahra adlı yapıtında rastlanır.

D) Hayal gücünün enginliği, duygularının zenginliği yönünden o, Tanzimat sonrası edebiyatımızın lirik şairleri arasında yer alır.

E) Nağme-i Seher adlı kitapta topladığı ilk şiirlerinde divan şiirinden etkilendiği açıkça görülür.

 

 

Ziya Paşa’nın Avrupa dönüşü yayımladığı eser, Tanzimat yazarlarının hiç değilse yeni edebiyat kökleşene kadar unutturmaya çalıştıkları divan şiirini tekrar diriltebilir düşüncesiyle Namık Kemal tarafından amansızca tenkit edildi. Eser çıktığı zaman Magosa’da sürgünde bulunan Namık Kemal, edebiyatta yenilik yapma yolunda arkadaşı olan Ziya Paşa’nın, böyle birdenbire güçlükle yapılanları da yıkabilecek bir eser çıkarmasına haklı olarak içerledi. Ama bu öfkesini, asabi bir yazı şeklinde değil, eserin yanlışlarını bir bir göstererek sağlam, inandırıcı, mantığa dayanan güçlü bir eleştiri halinde ortaya koydu.

68. Bu parçada Ziya Paşa’nın sözü edilen eseri aşağıdakilerden hangisidir? (2013)

A) Şiir ve İnşa   B)Zafername   C)Terkibibent   D)Harabat    E)Rüya

 

69. Aşağıdaki yargılardan hangisi, Tanzimat Dönemi öykü ve romanlarının özelliklerinden biri değildir? (2013)

A) Genellikle saray ve çevresindeki insanların kural tanımaz tutum ve uygulamaları dile getirilmiştir.

B) Karakterler; doğal bireyler olmaktan çok, yazarın çizdiği, genellikle insana özgü karşıtlıkları simgeleyen kişilerdir.

C) Yüzyılın sonuna doğru köy, köylü sorunlarının konu olarak yer almaya başladığı görülür.

D) Ahmet Mithat’ın Felâtun Bey ile Rakım Efendi adlı eseri ile Recaizade Mahmut Ekrem’in Araba Sevdası adlı eserlerinde benzer konular işlenmiştir.

E) Şemsettin Sami’nin Taaşşuk-ı Talât ve Fitnat’ı ilk romandır, ancak edebî değer taşıyan ilk roman Namık Kemal’in İntibah adlı eseridir.

 

70. Aşağıda verilen eserlerin ait olduğu edebî türlerin hangisinde, Tanzimat’tan önceki dönemde eser verilmemiştir? (2014)

A) Hürriyet Kasidesi

B) Yurttan Yazılar     

C) Terkibibent

D) Vatan Şarkısı          

E) Kırık Hayatlar

 

71. Tanzimat Dönemi'nde aşağıdaki sanatçılardan hangisinin, divan edebiyatına karşı eleştirel bir tavır aldığı söylenemez? (2014)

A) Şinasi                 

B) Recaizade Mahmut Ekrem

C) Ziya Paşa           

D) Namık Kemal           

E) Muallim Naci

 

Romancıların ele alıp işledikleri konular, dönemin sosyal ve siyasal koşullarıyla sınırlıdır. Bunların ortak amacı; halka seslenen bir roman türü geliştirmek, Batılılaşma ile gelen sosyal ve kültürel değişimi halka benimsetmek, halkı onlardan haberdar etmektir. Romanların yapı ve konuları, bu düşüncenin gerçekleşmesine hizmet eder. Esirlik, aile, görücü usulü evlilik ve kadınların eğitimi gibi döneme özgü sosyal konular; aşk, ölüm ve kahramanlık gibi evrensel konularla desteklenir. Yapı ise birey-gelenek, birey-toplum ve kadın-erkek ekseninde şekillenir.

72. Aşağıdaki eserlerden hangisi, bu parçada dile getirilen dönemin yazarlarından birine aittir? (2015)

A) Sinekli Bakkal    B)Huzur   C)Baba Evi    D)Cezmi    E)Mai ve Siyah

 

 

Yazarın edebiyatımıza getirdiği yeniliklerden biri de köy hayatını ve köy insanını ilk olarak ele almış olmasıdır. Anadolu köylüsünün bilgisizliği, yoksulluğu, ağalar ve tefeciler ile ilişkileri, duygusal davranışları olayların içinde eritilerek ustalıkla ortaya konmuştur. Bu bağlamda Antalya’nın Kaş ilçesindeki bir köyde geçen olayların anlatıldığı roman, yazarın en başarılı eseri sayılır.

73. Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir? (2015)

A)Sami Paşazâde Sezai                B)Şemsettin Sami

C)Nabizâde Nâzım             D)Ahmet Mithat Efendi         E)Muallim Naci

 

Ben “edebî” sayılabilecek hiçbir eser yazmadım. Çünkü benim eserlerimin çoğunu yazdığım sıralarda edebiyattan anlamayanlar, toplumumuzun büyük çoğunluğunu teşkil ediyordu. Benim emelim de fazlaca eser vererek çoğunluğa hitap etmek, onları aydınlatıp dertlerine tercüman olmaya çalışmaktı. Zaten edebiyat yapmaya ne vaktim ne de kalemim müsaitti. Bence o dönemde “edebî” eser vermek, karnını doyuramamış bir kimseye meyve ikram etmek kadar garip bir hareketti.

74. Aşağıdakilerden hangisinin edebiyat anlayışı, bu parçadaki yazarla örtüşür? (2016)

A) Sami Paşazâde Sezai     B) Ahmet Mithat Efendi

C) Mehmet Rauf            D) Halit Ziya Uşaklıgil        E) Abdülhak Hamit

 

Türk edebiyatında Doğu-Batı karşıtlığı meselesinde bir senteze ulaşma çabası, 1950’lere kadar yazılan çoğu romanda dikkat çeken bir unsurdur. Bu romanlarda, modernleşmeyi yüzeysel olarak anlayan ve kökleriyle bağı keserek değerlerinden kopan “alafranga züppe tipler” gülünç ve acınası durumlara düşerler.

75. Bu parçada sözü edilen roman kişilerine aşağıdakilerden hangisi örnektir? (2017)

A) Çalıkuşu ‘ndan Kamuran        B) Araba Sevdası‘ndan Bihruz

C) Ateşten Gömlek‘ten İhsan D) Felatun Bey ile Rakım Efendi‘den Rakım

E) Fatih-Harbiye’den Şinasi

 

Sürekli bir “değişme” ihtiyacı duyan ..., bir düzen ve denge düşüncesinden uzaktır. Bu düzensizlik, onun mizacının ve sanatının en belirgin özelliğidir. Onun şiirlerinde hem biçim ve içerik hem de dil bakımından yenilikler dikkat çeker. O, Tanzimat Dönemi’nin en renkli şairidir. Hayal gücünün zenginliği, duygularının çeşitliliği ve tabiata duyduğu ilgi, onun Tanzimat’tan sonraki Türk edebiyatının lirik şairleri arasında anılmasını da sağlamıştır. Özellikle eşinin ölümü üzerine yazdığı şiiri, hafızalarda önemli bir yer edinmiştir.

76. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2017)

A) İbrahim ŞinasiB) Namık Kemal

C) Ziya Paşa

D) Abdülhak Hamit Tarhan

E) Recaizade Mahmut Ekrem

 

77. Şinasi’nin Şair Evlenmesi adlı eseriyle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? (2018)

A) Kişiler, eğitim düzeylerine göre konuşturulmuştur.

B) Gülmece yoluyla toplumsal eleştiri yapılmıştır.

C) Kişilerin adlarıyla sosyal ve kişisel özellikleri arasında bağ vardır.

D) Batılılaşmanın olumsuz yönlerini yerme amacıyla yazılmıştır.

E) Tipleştirmeye dayalı bir tiyatro anlayışını yansıtmaktadır

 

Yazar, bu romanda kıskançlık konusunu ele alır. Eser, yazarın ölümünden sonra arkadaşı Mahmud Sadık tarafından Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanmıştır. Edebiyatımızda natüralizm akımının etkilerinin görüldüğü ilk roman olarak kabul edilir. Romanın başlangıcında iki aile vardır: Eşini kaybetmiş, kızıyla beraber oturan Şevket Efendi’nin ailesi ve babasını birkaç sene evvel kaybetmiş, annesi Münire Hanım’la birlikte oturan Suphi’nin ailesi.

78. Bu parçada söz edilen yazar ve eseri aşağıdakilerden hangisidir? (2018)

A) Namık Kemal - İntibah

B) Recaizade Mahmut Ekrem - Araba Sevdası

C) Ahmet Mithat Efendi - Felâtun Bey ile Râkım Efendi

D) Sami Paşazade Sezai - Sergüzeşt

E) Nabizade Nazım – Zehra

 

Şair, Tanzimat’tan sonra Divan edebiyatına ilk fakat usta bir söyleyişe kavuşmuş şuurlu bir dönüşü temsil etmektedir. Yeni şiirin sadece Batı’ya değil millî örneklere de bağlanmasını istemiştir. Şair, Köylü Kızların Şarkısı adlı şiiri ile edebiyatımızın ilk ve şaşılacak kadar yeni olan ahenkli köy şiirini ortaya koymuştur. Bu şiirde köylülerin konuşmaları, yaşayışları ve duygulanışları aruz vezni içinde canlı bir üslupla yansıtılmıştır. Ayrıca Fransız şiirinden başarılı tercümeler de yapmıştır. Şiirlerini Ateşpâre, Şerâre ve Füruzan isimli kitaplarda toplamıştır.

79.Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden hangisidir? (2016)

A) Nabizâde Nâzım

B) Recaizade Mahmut Ekrem

C) Ziya Paşa

D) Şemsettin Sami

E) Muallim Naci

 

Türk tiyatrosunun gelişimine önemli katkısı bulunan, tiyatro kurup bazı oyunlarda rol alan ----; başta Cimri olmak üzere Molière’in hemen hemen bütün eserlerini Türkçeye aktarmıştır. Tanzimat Dönemi’nin önemli kültür adamlarından biri olan yazar, kendine has yöntemlerle tiyatro çevirileri ve uyarlamaları yapmıştır.

80.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2019 AYT)

A)   Recaizade Mahmut Ekrem

B)   Ahmet Mithat Efendi

C)   Namık Kemal

D)   Ahmet Vefik Paşa

E)   Direktör Ali Bey

 

 

Namık Kemal’in tiyatrosu, bir dava tiyatrosudur. Yazar; vatanperverlik, İslam birliği, insan hakları gibi inandığı değerleri, toplumun kalkınmasına yönelik fikirlerini ve geleneğe ilişkin tenkitlerini tiyatro türünde verdiği eserlerinde de işler. XIX. yüzyılın başında bir Rumeli şehrindeki yöneticinin zulmüne karşı başlayan isyanı Gülnihal adlı oyununda; kuşatma altında bulunan bir kalenin fedakârlıklarla kurtuluşunu da ---- adlı oyununda anlatır.

81.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?(2019 AYT)

A) Kara Bela

B) Zavallı Çocuk

C) Akif Bey

D) Vatan yahut Silistre

E) Celâlettin Harzemşah

 

 

82.Aşağıdaki dizelerin hangisinde Felâtun Bey ile Râkım Efendi adlı eserde de dile getirilen dönemin yaygın sosyal sorunu eleştirilmektedir? ( 2020 AYT)

 

A)Ey vatan ver elini bir sıkayım!

Elimizden gidiyorsun adiyö...

Çeşm-i şefkat ile baktıkça sana

Beni mahzun ediyorsun adiyö

 

B)Yorgan döşek demez satar

Tiyatroda loca tutar

Gider evde yerde yatar

Şık beylerde olan hâlet

Kabul olunmaz rezalet

 

C)Hür olmak ister isen olma cihanın

Zevkinde safasında gamında kederinde

Canan gide rindan dağıla mey ola rîzan

Böyle gecenin hayr umulur mu seherinde

 

D)En ummadığın keşfeder esrar-ı derunun

Sen herkesi kör âlemi sersem mi sanırsın

Bir gün gelecek sen de perişan olacaksın

Ey gonca bu cemiyyeti her-dem mi sanırsın

 

E)Bir damla inciydi kirpiklerinde,

Aşkın ıztırabla dolu rüyası

Bir başka güzellik var kederinde

Bir başka âlem ki ruhunun yası,

Sessiz incileşir kirpikleri

 

 

Servetifünun Dönemi'nin az tercih edilen türleri hakkında bir çalışma yapmak öteden beri aklımdaydı. Dönem ve sanatçılarına dair tüm çalışmalarda şiir, roman, öykü üçlüsünün mutlak hâkimiyetine karşı ben araştırmamı sadece öteki türler üzerine yaptım. Yine de Servetifünun şair ve yazarlarınca yazılan tüm şiir, roman ve öykü kitaplarını da okudum. Aslında Recaizâde'nin ve Abdülhak Hamit'in sağladığı hazırlığı, o edebî etkiyi dikkate almam ve onları okuyarak başlamam gerekirdi ancak bunun için yeterli zamanım yoktu. Bir araştırmacı olarak kabul etmeliyim ki Servetifünun Dönemi'nin portresi, bu iki sanatçının eserlerini okumadığım ve değerlendiremediğim için biraz eksik kaldı. Sonuçta çalışmamda Servetifünun'un şimdiye değin pek çizilmemiş bir edebî türler portresini çizdim. Servetifünun'dan şiir, roman ve öyküyü çıkardığınızda geriye ne kalır sorusuna yanıt aradım.

83.Bu parçada söz edilen araştırmacı hakkında aşağıdakilerden hangisi söylenemez?( 2020 AYT)

 

A)   A)Rübab-ı Şikeste ve Kırık Hayatlar'ı çalışmasına katmamış fakat okumuştur.

B)   B)Tanzimat’ın II. dönemi ile Servetifünun arasında bir geçiş olduğunu düşünür.

C)   C)Talim-i Edebiyat, Çok Bilen Çok Yanılır ve Sahra adlı eserleri okumuştur.

D)   D)Kırk Yıl, Saray ve Ötesi, Kavgalarım adlı eserleri değerlendirmiştir.

E)   E)Hüseyin Cahit, çalışmasında yer verdiği sanatçılardandır.


N       NOT: SORULARIN CEVAP ANAHTARI ÖNÜMÜZDEKİ HAFTA EKLENECEKTİR. 



TANZİMAT
SERVET-İ FÜNÜN 
FECR-İ ATİ 

ÇIKMIŞ SORULARI





Yorum Gönder

0 Yorumlar