DİVAN EDEBİYATINDA AKIMLAR VE ÖZELLİKLERİ
Divan edebiyatı, İslamiyet’i kabul edişimizden sonra Arap ve Fars
edebiyatının etkisi ile gelişmeye başlayan edebiyatımıza verilen addır. Bu edebiyata
divan edebiyatı denmesinin sebebi, şairlerin şiirlerini divan adı verdikleri el
yazması kitaplarda toplamalarıdır.
Divan edebiyatının; yüksek zümre edebiyatı, havas edebiyatı, saray
edebiyatı, skolastik edebiyat, medrese edebiyatı, Enderun edebiyatı, klasik edebiyat,
eski edebiyat, tarz-ı kadim gibi isimleri de vardır. (Sorularda “klasik edebiyat” adı sıkça kullanılır. Burada dikkat
etmen gereken bir başka mesele de “geleneksel
edebiyat” tabiridir. Geleneksel edebiyat, halk edebiyatına verilen isimdir karıştırma.)
DİKKAT DİKKAT
-Aaaa, yukarıdaki paragrafta yazım
yanlışı var! ( “divan edebiyatının” yazımına takılabilirsin.)
-Hayır, yok. Tarihî dönem bildirmeyip
tür veya tarz bildiren terimler küçük harfle başlar. Bu kelime genellikle Divan
Edebiyatı şeklinde yanlış yazılmaktadır.
Doğru kullanımı divan edebiyatı şeklinde olmalıdır.
AYT Edebiyat testinde, divan
edebiyatı konusu ile ilgili ortalama 4 (3-5) soru soruluyor. Divan edebiyatı hakkında bilmen gereken alt konu
başlıklarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
1- Divan
edebiyatının akımları
2-
Divan edebiyatının nazım biçimleri
3-
Divan edebiyatının sanatçıları
4-
Divan edebiyatının önemli eserleri
DİVAN EDEBİYATINDA ETKİLİ OLAN EDEBİ AKIMLAR
TÜRK- İ BASİT AKIMI
Basit
Türkçe akımı demek.
Çok fazla
etkili olmamıştır.
15. yüzyılda
ortaya çıkmıştır.
Mahallileşme
akımının hazırlayıcısı olarak kabul edilir.
Tatavlalı Mahremi, Edirneli Nazmi ve Aydınlı Visali tarafından oluşturulmuştur. Bu dönem şairlerinden Necati Bey’i de bu gruba dahil edebiliriz.( Edebiyat otoritelerinin çoğu Necati Bey'i bu akımı başlatan kişi olarak kabul eder.)
HİKEMİ
TARZ (HAKİMANE ŞİİR- NABİ EKOLÜ)
- Didaktik bir üslup kullanılır.
- Şiir doğruyu göstermede araç olarak kullanılır.
- Düşünceye ağırlık veren, okura yol
gösteren şiirlerdir.
- Anlatım kısa ve özlüdür.
- İçeriğe ve hikmete önem verilir.
- Okuyucuya bir mesaj(nasihat) verme
amacı güdülür.
- Söz sanatlarından çok yararlanılmaz.
- Duygu ve lirizmi değil, düşünce önemsenir.
- En önemli temsilcisi Nabi’dir. (17. yy)
- Diğer
temsilcileri Seyit Vehbi, Koca Ragıp, Ziya Paşa'dır.
MAHALLİLEŞME AKIMI
- Divan
edebiyatının süslü, sanatlı diline karşı bir duruş vardır.
-
Şiirlerde halkın kullandığı deyim ve atasözlerine yer verilir.
- Sade bir
dil kullanılır. (Dönemine göre değerlendir.
Okudum anlamadım o zaman şiirin dili sade değil yanılgısına düşme.)
- Halk
edebiyatı etkileri kısmen de olsa hissedilir.
- 18.
yüzyılda etkisi ortaya çıkmıştır.
- Mesnevilerdeki
konu ve kahramanlar mahalli çevreden seçilir.
- İstanbul'a ait somut unsurlar işlenir.
- En önemli temsilcisi Nedim’dir.
- Baki,
Taşlıcalı Yahya, Enderunlu Vasıf diğer temsilcileridir.
SEBK-İ HİNDİ AKIMI
-Hint üslubu anlamına gelir.
-18. yüzyılda
etkili olmuştur.
-Amaç Divan edebiyatının kalıplaşmış mazmunları yerine
yenilerini oluşturmaktır.
-Bu akımla birlikte Divan şiirinin dili daha ağırlaşmış
ve anlaşılması zor bir hale gelmiştir.
- Çözülmesi zor ve karışık mazmun ve
bağdaştırmalara sıkça yer verilir.
- İstiare ve teşbihlerde anlaşılmazlık,
(Bu yönleri
ile Cumhuriyet şiirinin 2. Yeni şairlerine benzerler.)
- Söz ahengi ve iç musiki oluştururlar. (Bu yönü sembolizm akımına benzer.)
- Neşati
(Necati ile karıştırma), Naili, Nef'i, Şeyh Galip öncüleridir.
-En önemli
temsilcisi Şeyh Galip’tir.
TASAVVUF AKIMI
- Allah'ın
varlığını ve birliğini anlatma,
- Vahdet-i vücut anlayışı vardır.
- İlahi aşk, insan sevgisi
gibi konular işlenir.
- Tarikatlara mensup
şairler tarafından oluşturulmuştur. (Özellikle Mevlevi
tarikatı)
- En önemli temsilcisi Mevlana’dır.
- Sultan Veled, Gülşehri, Aşık Paşa diğer önemli
temsilcileridir.
Uyarı:
Sevgili kuzularım internette
birçok kaynakta ve piyasadaki konu anlatımlı bazı kitaplarda Türk- i basit akımı ile mahallileşme
akımının aynı akımlar olduğu söyleniyor. Bu yanlış bir bilgidir.
Akımların ortaya çıkış dönemleri bile aynı değildir. En fazla Türk-i basit
akımının mahallileşme akımına kaynaklık (öncülük) ettiğini söyleyebiliriz. Aslında
ikisinin aynı akım olduğunu savunan ve bu şekilde sizlerin yanlış öğrenme yapmanıza
neden olanlara ÖSYM cevabını vermiş, buyurun:
ÇIKMIŞ SORU
I. Sebk-i Hindî
II. Mahallîleşme Akımı
III. Süslü Nesir
Aşağıda verilen divan sanatçılarından hangisi yukarıdakilerden biriyle ilişkilendirilemez? (2011 LYS)
A) Nergisî
B) Neşati
C) Nedim
D)
Necati
E)
Enderunlu Vasıf
CEVAP D
Nergisi – Süslü nesir,
Neşati – Sebk-i Hindi,
Nedim – Mahallileşme akımı,
Enderunlu Vasıf– Mahallileşme akımı ile
ilişkilendirilebilir.
DİVAN EDEBİYATI-1 |
0 Yorumlar
Bana sormak istediğiniz bir şey var mı?