DİVAN EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULARI
![]() |
DİVAN EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULARI |
|
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Divan Edebiyatı |
4 |
4 |
5 |
3 |
4 |
Toplam soru sayısı |
56 |
56 |
24 |
24 |
24 |
SON 15 YILDA ÖSYM SINAVLARINDA ÇIKMIŞ
DİVAN EDEBİYATI SORULARI
Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan üzüntü ve acıyı anlatmak, onun erdemlerini, iyi yönlerini dile getirmek amacıyla yazılan şiirlere verilen addır. Ölen bir kişi için yazılan bu tür şiirlere divan edebiyatında ....., halk edebiyatındaysa.....denmiştir.
1.Bu parçada boş bırakılan yerlere, verilen bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi getirilebilir? (2006-ÖSS)
A) mersiye - ilahi
B) mesnevi - koşma
C) mevlit - koşma
D) mevlit – ağıt
E) mersiye - ağıt
Tam bir kaside çeşitli
bölümlerden oluşur. Bunlardan biri,...
2. Yukarıda verilen bilgiye
göre boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez? (2007-ÖSS)
A) doğa güzelliklerinden söz
eden nesib ya da teşbib bölümüdür.
B) asıl konuya giriş» sağlamak
için yazılan girizgâh bölümüdür.
C) kasidenin sunulduğu kişinin
özelliklerinin abartılı bir övgüyle anlatıldığı methiye bölümüdür.
D) şairin kendisini övdüğü
dizelerden oluşan fahriye bölümüdür.
E) şairin adının da geçtiği
tegazzül bölümüdür.
Kalbim yine üzgün seni andım
da derinden,
Geçtim yine dün eski hazan
bahçelerinden!
Üzgün ve kırılmış gibi en ince
yerinden,
Geçtim yine dün eski hazan
bahçelerinden!
3. Bu dizeler biçim ve içerik
özelliklerine göre aşağıdaki nazım biçimlerinin hangisinden alınmış olabilir? (2007-ÖSS)
A) Şarkı
B) Kaside
C) Terkib-i Bent
D)Kıta
E) Rubai
Bende Mecnûn’dan füzun âşıklık
isti’dadı var
Âşık-ı sâdık benim Mecnûn’un ancak adı var
Kıl tefâhur kim senin hem var benim tek âşıkın
Leyli’nin Mecnûn’u Şîrîn’in eger Ferhâd’ı var
4. Bu dizeler aşağıdaki nazım şekillerinden hangisiyle yazılmış olabilir?
(2010)
A) Muhammes
B) Şarkı
C) Rubai
D) Gazel
E) Mesnevî
Paylaşırsa dost paylaşırmış
İnsanın derdini, sevincini
Dost ümidiyle ortalığa düşmeye gör
Hangi kapıyı çalsam kimseler yok
Hangi omza dokunsam yabancı çıkar
5. Aşağıdakilerden hangisi içerdiği duygu yönünden yukarıdaki şiire anlamca
en yakındır? (2010)
A) Ne yanar kimse bana âteş-i dilden özge
Ne açar kimse kapım bâd-ı sabâdan gayrı
B) Hep seninçündür benim dünyâ cefâsın çektiğim
Yoksa ömrüm varı sensiz neyleyim dünyâyı ben
C) Gülmek ol gonceye münâsibdir
Ağlamak bu dil-i hazîne gerek
D) Bülbüller öter güller açar şâd gönül yok
Hiç böyleliğin görmemişiz fasl-ı bahârı
E) Bâğ-ı dehrin hem hazânın hem bahârın görmüşüz
Biz neşâtın da gamın da rûzgârın görmüşüz
6.Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, birlikte verilen nazım biçiminde yazılmış yapıtlarıyla ünlenmemiştir? (2011)
A)Fuzuli – Gazel
B)Nedim – Şarkı
C)Baki – Mesnevi
D)Ziya Paşa – Terkibibent
E)Nefi – Kaside
I. Sebk-i Hindî
II. Mahallîleşme Akımı
III. Süslü Nesir
7. Aşağıda verilen divan sanatçılarından hangisi yukarıdakilerden biriyle
ilişkilendirilemez?(2011)
A)Nergisî B)Neşati C)Nedim D)Necati E)Enderunlu Vasıf
I. Heşt Behişt
II. Sefaretname-i Fransa
III. Mecalisü’n Nefais
IV. Tezkiretü’ş Şuara
V. Makalat
8. Yukarıda verilenlerden hangileri aynı yazınsal türe ait yapıtlardır?
(2011)
A)I.,II.,III.
B)I.,III.,IV.
C)II.,III.,V.
D)II.,IV.,V.
E)III.,IV.,V.
I. Gülşehrî
II. Nefi
III. Şeyh Galip
IV. Fuzuli
9. Aşağıdaki yapıtlardan hangisi yukarıda verilen sanatçılardan birine ait
değildir? (2011)
A)Siham-ı Kaza
B)Mantıku’t Tayr
C)Hayriyye
D)Hüsn-ü Aşk
E)Şikayetname
10. Nesir sözcüğü, “yaymak, saçmak, dağıtmak” demektir. Bugün
“düzyazı” terimiyle karşılanmaya çalışılmaktadır, nesir yazarlarına eskiden
“nâsir” denirdi.
Aşağıdakilerden hangisi divan edebiyatı nâsirlerinden değildir? (2012)
A)Lâtifî
B)Sinan Paşa
C)Gülşehrî
D)Nergisî
E)Naima
11.Bir kişiyi, bir durumu veya olayı yermeye, toplumun aksayan yönlerini
göstermeye yönelik şiirler yazan Nef’i, aşağıdaki şiir türlerinin
hangisiyle ilişkilendirilebilir? (2012)
A)Didaktik
B)Satirik
C)Pastoral
D)Epik
E)Lirik
12.Divan edebiyatı sanatçıları
ve yaşadığı yüzyıllarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır? (2012)
A)Sultan
Veled ─ 13. yüzyıl
B)Âşık Paşa ─ 14. yüzyıl
C)Şeyhî─ 15. yüzyıl
D)Fuzuli ─ 16. yüzyıl
E)Nedim ─ 17. Yüzyıl
13. Aşağıdaki dizelerden hangisinin ötekilerden farklı bir gelenek içinde
yazıldığı düşünülebilir? (2012)
A)Bir
uykuyu cananla beraber uyuyanlar
Ömrün bütün ikbalini vuslatta duyanlar
B)Ellerin var beyaz güller gibi küçücük
Mutlak kalbin tomurcuklardan pembe
C)Şimdi çocukluğun çatısı kalktı ya üstümüzden
Yağmurun da eski tadı yok bu yüzden
D)O gün gelsin neşemiz tazelensin de gör
Dünyayı hele sen bir barış olsun da gör
E)Sen benim üstüne titrediğim güzel ve yeni
Saatim kadar saadetimin göz bebeği zamansın
14. Aşağıdakilerin hangisinde
bir bilgi yanlışı vardır? (2013)
A)
Türk edebiyatındaki ilk şairler tezkiresi, Ali Şir Nevayi’nin XV. yüzyılın
sonlarına doğru Çağatay Türkçesiyle yazdığı Mecalisü’n Nefais’tir.
B) Garibname adlı büyük mesnevisiyle tanınan Âşık Paşa, devrinin önemli
düşünürlerinden biridir.
C) Divan sahibi olan Ahmedî’nin en iyi bilinen eserlerinden biri de
İskendername’dir.
D) Şeyhî’nin başlıca edebî eserleri; Hüsrev ü Şirin, Divan ve
Harname’dir.
E) Gülşehrî’nin Çengname adlı eseri, hem dil hem de üslup yönünden devrinin
önemli eserlerinden biridir.
15. I. Beng ü Bade
II. Leylâ vü Mecnun
III. Şikâyetname
IV. Rind ü Zahid
V. Şah u Geda
VI. Hadikatü’s-süeda
Yukarıda verilen eserlerden hangileri türü bakımından diğerlerinden
farklıdır? (2013)
A)I. ve II. B)I. ve VI. C)III. ve VI. D)IV. ve V. E)V. ve VI.
16.Aşağıdakilerden hangisi, divan şiiriyle halk şiirinin birbirine
yaklaştığının göstergelerinden biri değildir? (2013)
A)Nedim ve Şeyh Galip’in hece vezni ile şiir yazması
B)Gevherî’nin aruz vezniyle şiirler kaleme alması
C)Bazı halk şairlerinin divan tertip etmesi
D)Halk ve divan şairlerinin mahlas kullanması
E)Benzer mazmunların kullanılması
17. I. Beş mesneviden oluşan eserlerin genel adı
II. Divan edebiyatında ünlü kişilerin biyografilerini ve sanatçı kişiliklerini
anlatıp çalışmalarını örneklendiren eserler
III. Halk edebiyatındaki mâniye benzeyen, aruzun “fâilâtün fâilâtün fâilün”
kalıbıyla yazılan nazım biçimi
IV. Uzun okunması gereken bir heceyi vezin gereği kısa okuma
V. Kasidelerde methiye bölümlerine geçişi sağlayan beyit
Divan edebiyatı ile ilgili aşağıdaki terimlerden hangisinin tanımı yukarıda
verilmemiştir? (2013)
A) Hamse
B)Girizgâh
C)Tuyuğ
D)Tezkire
E)İmale
18. Aşağıda ayraç içinde verilen terimlerden hangisi, birlikte verildiği
açıklamaya uygun değildir? (2013)
A)Uyaklı beyit (Musarra)
B)Gazel ve kasidelerde ilk beyit (Matla)
C)Bir gazelin en güzel beyti (Şah beyit)
D)Özlü ve güzel anlamlı beyit (Taç beyit)
E)Gazellerde şairin adının geçtiği beyit (Mahlas beyti)
19. Her
sanatçı önceleri başkalarını taklit eder. Fakat sonra gerek dünya görüşü
gerekse sanat gücüyle kendine özgü bir üsluba kavuşur ve taklitten kurtulur.
Bu parçada dile getirilenler divan şairi açısından değerlendirildiğinde
aşağıdaki kavramlardan hangisi, divan şairinin “taklit” dönemi için
kullanılabilecek bir kavramdır? (2013)
A)Nazire B)Tercüme C)Caize D)Şerh E)Haşiye
20. Divan şiirinde en çok kullanılan nazım şekli gazeldir. Bu nazım
şekli daha çok “aşk” kavramıyla özdeşleşmiş olsa da “hikmet, tasavvuf, rintlik,
neşe” gibi pek çok temayı dile getirmede de kullanılmıştır.
Buna göre, aşağıdaki beyitlerin hangisinde âşıkane duygu ve düşüncelerin
dile getirildiği söylenemez? (2014)
A)Ol
gün kanı ki gün gibi sûzân idim sana
Olsan revân sâye-i bîcân idim sana
B)Ey Necâtî yürü sabreyle elinden ne gelir
Hûblar cevr ü cefâyı kime öğretmediler
C) Gözü meyhâne-i nâz ü kaşı mihrâb-ı niyâz
Yaraşır her ne kadar etse niyâz ehline nâz
D)Gül istedim diken oldu yârim ne çâre kılam
Meger libâs-ı hayâtımı pâre pâre kılam
E)El verse safâ fırsatı fevt eyleme bir dem
Dünyâ ona değmez ki cefâsın çeke âdem
21. Meded meded bu cihânın yıkıldı bir yanı
Ecel Celâlileri aldı Mustafâ Hân’ı
Tolundı mihr-i cemâli bozıldı erkânı
Vebâle koydular âl ile Âl-i Osmânı
Kanuni Sultan Süleyman’ın oğlu Şehzade Mustafa’nın öldürülmesini anlatan ve
yukarıda ilk iki beyti verilen mersiye, divan şiiriyle ilgili olarak aşağıda
verilen özelliklerden hangisiyle örtüşmemektedir? (2014)
A)Sosyal konulardan uzak durması
B)Belli mazmunlara yer vermesi
C)Aruz veznini kullanması
D)Sanatlı bir dille yazılması
E)Belirli nazım şekillerini kullanması
22. —- Lale Devri’nin İstanbul’unu yansıtan şiirlerinde dış dünyadan
aldıklarını; duyduğu, gözlemlediği gibi aktarmaya çalışır. Gazel ve
kasidelerinin yanında —- nazım biçimini tercih etmesi; yaşama sevincini içinde
duyan, hor görülen geçici dünya zevklerini tatmayı amaçlayan bir yaradılışın
doğal sonucudur.
Bu parçada boş bırakılan yerlere, aşağıdakilerden hangisi sırasıyla
getirilmelidir? (2014)
A)Baki – murabba
B)Fuzuli – mesnevi
C)Şeyh Galip – şarkı
D)Nedim – şarkı
E)Nefî – mesnevi
23.Tezkire ile ilgili olarak aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
(2014)
A)Dönemin şairlerinin biyografisine yer verilir.
B)Şairlerin şiirlerinden örneklere rastlamak mümkündür.
C)Yer yer şiirle ilgili eleştiriler veya değerlendirmeler yapılır.
D)Birbirinin tekrarı mahiyetinde bilgiler bulunabilmektedir.
E)Şairlerin kendi şiirleriyle ilgili değerlendirmeleri geniş olarak yer alır.
Çağdaşlarına göre zarif bir
dile, zengin bir hayale, canlı bir tasvir yeteneğine sahip olan ----, her
yönüyle büyük bir şairdir. İslami ilimlere ve Acem edebiyatına tam olarak vakıf
olduğu bazen çok sanatlı olan kasidelerinden anlaşılır. Edebiyatımızdaki
yergi türünün şaheserlerinden birini ortaya koyan şair; II. Murat’a sunduğu,
“öküzlerdeki boynuza sahip olmayı uman bir eşeğin kulağından ve kuyruğundan
olması” ana fikrini işlediği, mesnevi nazım biçimini kullandığı
sembolik tarzdaki eseriyle ünlüdür.
24.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
(2015)
A)Neşatî
B)Nailî
C)Ahmet Paşa
D)Şeyhî
E)Fuzûlî
XVII. yüzyılda sanatlı nesrin en önemli temsilcilerinden biri olan yazar, ilk
defa mensur hamse oluşturmuş; XV. yüzyılda temelleri atılmış olan süslü nesre
yeni bir boyut kazandırmıştır. Sanat ve maharet göstermek amacıyla o döneme
kadar kullanılmamış Arapça ve Farsça kelimelere yer vermiş, zincirleme
tamlamalar ve uzun cümlelerle özgün bir üslup geliştirmiştir.
25.Bu parçada kendisinden söz edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
(2015)
A)Veysî
B)Nergisî
C)Katip Çelebi
D)Nâbî
E)Sinan Paşa
I. Özünde genellikle “övgü”ye yer verilen divan edebiyatı nazım şekli
II. 5-15 beyit arasında değişen, ilk beytinin dizeleri birbiriyle, sonraki
beyitlerin ikinci dizeleri birinci beyitle uyaklı, genellikle lirik bir eda ile
söylenen nazım biçimi
III. Aruz vezninin kısa kalıplarıyla değişik konularda yazılan, her beyti kendi
içinde kafiyeli uzun manzum eser
IV. Aruzun iki eşit parçaya bölünebilen kalıplarıyla yazılan ve mısra
ortalarında iç kafiyesi bulunan gazeller
26.Aşağıdaki terimlerden hangisinin tanımı yukarıda verilmemiştir? (2014)
A) Musammat B) Kaside C)Muhammes D)Mesnevi E)Gazel
---- şiirlerinde en çok dikkat çeken mekânlardan biri Sa’dâbâd’dır. Büyük ve
görkemli bir alanı ifade eden Sa’dâbâd; su kanalı, köşkler, saray, mesire alanı
ve kamelyalarıyla şairin hayal dünyasını süsleyen bir tablo şeklinde
sunulmuştur.
27.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
(2015)
A) Bağdatlı Rûhî’nin
B)Bâkî’nin
C)Nedîm’in
D)Şeyh Galip’in
E)Nef’î’nin
Evet, tarz-ı kadîm-i şi’ri bozduk, herc ü merc ettik,
Nedir şi’r-i hakiki safha-i irfâna derc ettik
28. Bu manzumede geçen “tarz-ı kadîm” ifadesiyle belirtilen şiir anlayışı
aşağıdakilerden hangisidir? (2015)
A)Divan şiiri
B)Tanzimat Dönemi şiiri
C)Halk şiiri
D)İslamiyet’ten önceki Türk şiiri
E)Servetifünun Dönemi şiiri
29.Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde verilen terimle uyuşmamaktadır?
(2015)
A)Din uğruna yapılan savaşları konu alan eserler (Gazavatnâme)
B)Sanatlı bir dille yazılmış düzyazıların ve mektupların bir araya toplandığı
eserler (Münşeat)
C)Elçi olarak bir ülkeye gönderilen kişilerin elçilikleri sırasındaki gözlemlerini
dile getirdikleri eserler (Sefaretnâme)
D)Herhangi bir manzumeyi alaycı bir şekilde taklit etmek için oluşturulmuş
eserler (Tehzil)
E)Bir şehrin güzelliklerinin sanatkârane bir biçimde dile getirildiği eserler
(Surnâme)
I. Bahariyye – Pastoral şiir
II. Nasihatname – Lirik şiir
III. Gazavatname – Epik şiir
IV. Menakıbname – Satirik şiir
30.Yukarıda numaralanmış tür eşleştirmelerinden hangileri yanlıştır? (2016)
A)I. ve II. B)I. ve III. C)II. ve III. D)II. ve IV. E)II. ve IV.
Türk nesri, ---- ile edebî bir kimlik kazanmıştır. Divan edebiyatının özenli
hatta bir çeşit süslü nesrinin ilk büyük sanatkârı odur. Fars edebiyatının
seçili cümlelerini ve mecazlı anlatımını benimsemiş olan sanatçı, bir bakıma
klasik nesrin temelini attığı dinî-tasavvufi içerikli ---- adlı eserinin ön
sözünde, eseri güzel görünsün diye bu tür söz sanatlarına yöneldiğini
belirtmiştir. Eserin dili süslü ve özenli olsa da devrine göre anlaşılabilir
biçimdedir.
31.Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?
(2016)
A)Âşık Paşa – Garibnâme
B)Nergisî – Nihâlistan
C)Sinan Paşa – Tazarrunâme
D)Veysî – Hâbname
E)Evliya Çelebi – Seyahatnâme
Türk edebiyatında gerçek anlamda ilk mizahi ürünler; masallar, fıkralar ve
seyirlik oyunlardır. Divan edebiyatında bir kimseyi yermek, olumsuz bir
gidişatı eleştirmek amacıyla yazılan hicviyeler de bir çeşit mizah ürünüydü. Bu
tür metinlerde abartılı bir dil kullanılır ve hicvedilen kişi âdeta yerin
dibine geçirilmeye çalışılırdı. ----, bu bağlamda akla gelen ilk örneklerden
biridir.
32.Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilemez? (2016)
A)Nâbî’nin Hayriyye’si
B)Şeyhî’nin Harnâme’si
C)Nef’î’nin Siham-ı Kaza’sı
D)Bağdatlı Rûhî’nin Terkib-i Bend’i
E)Fuzûli’nin Şikâyetnâme’si
----; gazellerinde gerçek aşkı, zevki ve eğlenceyi gerçekçi bir üslupla dile
getirmiştir. O, ---- gibi üzüntü ve acılarını tasavvufi kavramlardan hareketle
sembolik bir dille yansıtan yanık bir âşık değil neşeli bir kişiliktir.
33.Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla
getirilmelidir? (2016)
A)Hoca Dehhani – Nesimi
B)Nedîm – Fuzûli
C)Bâkî – Hayali
D)Zâtî – Şeyhülislam Yahya
E)Bağdatlı Rûhî – Şeyh Galip
Bir gazele ait üç beyit şu şekildedir:
I. Ne denlü ağlasa zâr
olsa âşık
Açılsa gülse gül-zâr olsa dilber
II. Cefâyı az kılsa Hayretî’ye
Sözüm bu kim vefâ-dâr olsa dilber
III. Öpülse yâr ile yâr olsa dilber
Koculsa râm-ı dil-dâr olsa dilber
34. Bu beyitlerin şiirde yer alma sırası aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir? (2018)
A)I - III - II
B)II - I - III
C)II - III - I
D)III - II - I
E)III - I - II
Her beyti başlı başına
bağımsız bir şiir olmakla birlikte bütün beyitleri arasında bir duygu ve
düşünce birliği bulunan şiirlere Divan edebiyatında ---- denir. Örneğin Fuzûlî’nin
gerek Divan’ında gerekse ---- mesnevisinde bu türden şiirlerin sayısı
oldukça fazladır.
35. Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi sırasıyla
getirilmelidir? (2018)
A)yek-ahenk gazel - Leyla vü Mecnun
B)rindane gazel - Şikâyetname
C)âşıkane gazel - Rind ü Zâhid
D)yek-avaz gazel - Hadîkatü’s-Süeda
E)beytü’l gazel - Beng ü Bade
“Kuşların dili” anlamına gelen ve mesnevi nazım şeklinde yazılmış
olan ---- adlı eser, İranlı şair Feridüddin Attar tarafından kaleme alınmıştır.
İçinde tasavvufi hikâyeler bulunan eserin Türkçe uyarlaması, yazıldığı dönemin
dil özelliklerini göstermesi bakımından oldukça önemlidir.
36. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
(2018)
A)Makâlât B)Garibnâme C)Mantıku’t-Tayr D)Dânişmendnâme E)Atebetü’l-Hakâyık
XVIII. yüzyılda yaşamış Klasik
Türk edebiyatı şairidir. Sebki Hindi'nin önemli temsilcileri arasında
gösterilir. Genç yaşta divan sahibi olmuştur. Divan şiiri geleneğinin son büyük
temsilcilerinden biri olarak gösterilir. Mesnevi yazma gücünü
alegorik bir eser olan Hüsn-ü Aşk ile ispat etmiştir.
37. Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir? (2018)
A) Nabî B)Nedim C) Şeyh Galip D)Şeyhülislam Yahya
E) Hayali
Gözle konşu hakkını dinle beni
İster isen Hak seve dâ’im seni
Kırma gönlün hoş geçin mü’min isen
Dü cihânda olmak istersen esen
Konşusunu kim ederse bî-huzûr
Dü cihânda Hak anı ede kusûr
38. İçerik özelliklerinden hareketle bu beyitlerin aşağıdaki metin türlerinin hangisinden alındığı söylenebilir? (2018)
A)Surnâme B)Pendnâme C)Kıyafetnâme D)Seyahatnâme E)Gazavatnâme
Yazar — Yüzyıl — Eser
I — 14. yüzyıl — İskendername
Nâbî — II — Hayrâbâd
Şeyh Gâlip — 18. yüzyıl — III
39. Bu tabloda numaralanmış yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2019)
A) (I) Âşık Paşa (II) 15. yüzyıl (III) Ferhad u Şîrîn
B) (I) Zâtî (II) 16. yüzyıl (III) Hadîkatü’s-Süedâ
C) (I) Ahmedî (II) 17. yüzyıl (III) Hüsn ü Aşk
D) (I) Ahmed Paşa (II) 18. yüzyıl (III) Hüsn ü Aşk
E) (I) Hayretî (II) 17. yüzyıl (III) Çengnâme
Gündelik yaşamın önemli bir
parçası olan mutfak kültürü, divan şiirine de yansımıştır. Osmanlı mutfağının
zenginliğini yansıtan baklava, güllaç, işkembe çorbası, biryan, musakka, yahni
gibi geleneksel yemekler ve tatlılar, divan şairlerinin hayal dünyasında
çeşitli anlamlar kazanmıştır.
40. Bu parçaya göre aşağıdaki beyitlerden hangisi, Osmanlı mutfak
kültürünü temsil eden bir örnek olamaz? (2019)
A) Giceyle uyhuda mekteb hâcesinin gözine
Sahan böreği ile baklava gelir görünür
B) Yahni ile turşî-i şalgam verir insâna ferah
Girde balık çorbası hem virdi zarîfâne ferah
C) N’ola kılsam leb-i dildâr içün âh
Kanı âlemde bir bî-dûd helvâ
D) Dün tabîbe derd-i dilden bir devâ sordum didi
Gam yemeden özge bu derdün devâsın bilmedüm
E) İderse ehl-i meclis n’ola ikrâm
Begayet pûhtedir yahni degül hâm
Anadolu’da XVI. yüzyılda oluşmaya başlayan biyografi geleneğinin ilk ürünleri,
Ali Şir Nevâi’nin Mecâlisü’n-Nefâis adlı eseri örnek alınarak yazılmıştır. 1538
yılında Sehî Bey’in kaleme aldığı; şairler hakkında bilgiler içeren Heşt Behişt
adlı eseri bu türün Anadolu sahasındaki ilk örneğidir.
41. Bu parçada sözü edilen edebî tür aşağıdakilerden
hangisidir? (2019)
A) Mecmua B) Tezkire C) Surnâme D) Mersiye E) Menakıbnâme
Eser Adı
I. Divân-ı Hikmet
II. Muhakemetü’l Lugateyn
III. Atabetü'l Hakayık
IV. Dede Korkut Kitabı
V. Divânu Lugâti’t-Türk
Eser Özelliği
Ahmet Yesevi ve dervişleri tarafından öne çıkarılan bir türe ait
şiirlerin toplandığı eser olarak bilinir.
Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılan bu eser, Türkçe-Arapça
sözlük niteliğindedir.
Birçok hikâyeden oluşan bu eser, Oğuzların sosyokültürel
hayatını kurgusal bir anlatımla ele alır.
42. Yukarıdaki eser adları ile özellikleri eşleştirildiğinde hangi iki eser
adı dışta kalır? (2020)
A) I ve II B) I ve IV C) II ve III D) III ve V E) IV ve V
Bâtıl isteyü hakdan ayrıldum
Boynuz umdum kulakdan ayrıldum
Ne yüküm bir nefes giderici var
Ne biraz çekmeğine yarıcı var
Ger tonuzlara olmaya buyruk
Âh gitti kulağ ile kuyruk
43. Bu beyitler aşağıdaki eserlerin hangisinden alınmıştır? (2020)
A) Harnâme
B) Şikâyetnâme C)
Mantıku’t-Tayr
D) İskendernâme E) Sihâm-ı
Kaza
44. Aşağıdaki açıklamalardan hangisi ayraç içinde verilen terimle uyuşmamaktadır? (2020)
A) Bir kimseyi yermek amacıyla abartılı bir üslup kullanılarak yazılan şiirlere denir. (Hicviye)
B) Dört dizeden oluşan bu nazım şekli yalnızca Türk edebiyatında görülür. (Tuyuğ)
C) Ahenk sağlamak amacıyla bir gazelin her dizesine kısa bir dize eklenerek oluşturulan nazım şeklidir. (Müstezat)
D) Hemen hemen her kasidede yer alan bu bölümde şairler kendilerini ve şiirlerini mübalağalı bir şekilde överler. (Fahriye)
E) Her beytinin dizeleri kendi arasında kafiyeli olan bu nazım şekli, divan edebiyatının en uzun nazım şeklidir. (Murabba)
----, Kanuni’ye sunduğu şiirlerle onun himayesini kazanmıştır. Padişahın ölümü
üzerine edebiyatımızın en güzel mersiyelerinden birini yazmıştır. Şairler
sultanı olarak tanınan şair, gazellerindeki güçlü ifade kudretiyle dikkati
çeker.
45. Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? (2020)
A) Hayâlî B) Taşlıcalı Yahyâ C) Fuzûlî D) Bâkî
E) Necâtî
Divan şiirinde "hikemî tarz" ın kurucusu kabul edilen şair, sosyal ve
siyasal huzursuzlukların yaşandığı XVII. yüzyılda yetişmiştir. Gerek döneminin
gerekse kendi mizacının etkisiyle, hikmet ve darbımesel ağırlıklı şiirler
yazmıştır. Şiirlerinde duygu, hayal ve kelime
oyunlarından çok, tecrübeli bir devlet adamının sosyal eleştirileri ve yol
gösterici öğütleri yer alır.
46. Bu parçada söz edilen şair aşağıdakilerden hangisidir? (2020)
A) Neşâtî B) Şeyhülislam Yahyâ C) Nef’î D) Nâilî E) Nâbî
DİVAN EDEBİYATI ÇIKMIŞ SORULARI CEVAP ANAHATRI
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
E |
E |
A |
D |
A |
C |
D |
B |
C |
C |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
B |
E |
A |
E |
C |
D |
E |
D |
A |
E |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
A |
D |
E |
D |
B |
C |
C |
A |
E |
D |
31 |
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
37 |
38 |
39 |
40 |
C |
A |
B |
E |
A |
C |
C |
B |
C |
D |
41 |
42 |
43 |
44 |
45 |
46 |
|
|
|
|
B |
C |
A |
E |
D |
E |
|
|
|
|
2 Yorumlar
Pdf Hali var mıdır acaba
YanıtlaSilUfipelin-ji1995 Dennis Steele https://wakelet.com/wake/iC1WOTCoKt8igWXwv5QDB
YanıtlaSilpalourere
Bana sormak istediğiniz bir şey var mı?