TEVFİK FİKRET
- v Servet-i Fünun döneminde sanat için sanat, sonraları toplum için sanat anlayışını savunmuş ve buna uygun eserler vermiştir.
- v Toplumsal ve siyasal ortamı Han-ı Yağma, 95’e Doğru, Balıkçılar, Haluk’un Bayramı, Hasta Çocuk, Tarih-i Kadim, Millet Şarkısı, Promete, Nesrin, Sis gibi şiirleriyle eleştirmiştir.
- v Karamsarlığı ve iç dünyasındaki çalkantıları şiirlerinde öne çıkmıştır.
- v Serbest müstezatı şiirlerinde başarıyla kullanmıştır.
- v Aruzla Türkçeyi, şiirle düz yazıyı başarıyla kaynaştırmayı bilmiştir.
- v Beyit ve mısra bütünlüğünü kırmış, anlamı birkaç dizeye yaymıştır.
- v Nazmı nesre başarıyla yaklaştırmış, manzum hikâyeler yazmıştır.
- v Şiirlerinde noktalama işaretlerine, biçimsel mükemmelliğe, tasvire önem vermiştir.
- v “Yağmur” şiirinde olduğu gibi şiirin içeriğine uygun aruz kalıplarını seçip kullanmıştır.
- v Şiirlerinde parnasizmden etkilenmiştir.
Eserleri:
Rubab-ı
Şikeste: Bu kitapta bulunan şiirler Servet-i Fünun döneminde sanat için
sanat görüşüyle yazdığı şiirler bulunmaktadır.Önceki şiirlerinde Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit’in
etkileri görülür ancak daha sonraki şiirlerinde kendi üslubunu yakalamıştır.
Haluk’un
Defteri: Kendi oğlu Haluk’un kişiliğinde dönemin gençelrine seslenmiş,
onlara öğütler vermiştir. Toplum için sanat görüşüne uyan şiirlerdir. Bununla
birlikte şiirin biçimine verdiği önemi yansıtan şiirlerdir.
Rubabın
Cevabı: Fikret’in toplumcu anlayışının ve vatan şiirlerinin olgun, güçlü
örneklerini sergilediği kitabıdır. Vatanının vasıfsız yöneticilerin elinde heba
oluşunu eleştirel bir üslupla anlattığı şiirlerden oluşur.
Şermin: Hayatının
sonlarına doğru çocuklar için hece ölçüsüyle yazdığı eseridir.
TEVFİK FİKRET’İN SORULARDA ÇIKAN ÖNEMLİ ŞİİRLERİ
Sis: Şairin
İstanbul kentine nefretle bakışını ifade eden bir dışavurum şiiridir. Yahya
Kemal kendi şiiriyle (Sis’te Söyleniş) cevap vermiştir:
Ey Marmara’nın mavi kucaklayışı
içinde
Sanki ölmüş gibi dalgın uyuyan canlı yığın.
Ey köhne Bizans, ey koca büyüleyici bunak,
Ey bin kocadan artakalan dul kız;
Tarih-i
Kadim: Tarihe, savaşlara, inançlara özellikle İslam’a karşı nefret dolu
söylemlerin olduğu manzumesidir. Mehmet Akif ile aralarında “Zangoç – Molla
Sırat” kavgası başlar bu şiirle.
Promete: İnsan
aklının ve biliminin sembolü olan Promete üzerinden gençliğe yazdığı bir şiir.
Doksan
Beşe Doğru: 1912’de İttihat ve Terakki’nin etkisiyle kapatılan meclisi şair, 30
yıl önce Osmanlı -Rus savaşını bahane eden 2. Abdülhamit’in kapattığı meclise
benzeterek nefret dolu yazdığı eleştirel şiiridir.
Düşsün senin
tahakkümüne boyun eğen baş,
Kopsun seni -bir
hak diye- alkışlayan eller! ...
Han-ı
Yağma: Tevfik Fikret
1912 yılının yaz aylarında İttihatçıların yolsuzluk ve yiyiciliğini eleştiren
ünlü ‘Han-ı Yağma’ şiiri ile devlet başındaki vurguncuları, fırsatçıları
ağır bir dille eleştirir.
Yiyin efendiler yiyin, bu
han-ı iştiha sizin...
Doyunca, tıksırınca,
çatlayıncaya kadar yiyin
CENAP ŞAHABETTİN
- v “Sanat için sanat” anlayışına uygun eserler vermiştir.
- v Parnasizmin ilk örneklerini vermiştir.
- v Şiirlerinde müziğe önem vermiş ve sembolizmin öncüsü olmuştur.
- v Arapça ve Farsça sözcüklerle, özgün imgelerle yüklü ağır bir dili vardır.
- v Şiirlerinin konusunu daha çok doğadan almıştır. Elhan-ı Şita adlı şiiriyle tanınır.
- v Cenap Şahabettin, şiirlerini Evrak-ı Leyal adı altında toplamak istemişse de bu gerçekleşmemiştir.
- v Günümüzde
onun bu isteğine uygun olarak şiirleri Evrak-ı Leyal başlığı altında bir araya
getirilmiştir.
Eserleri:
Şiir: Evrak-ı Leyal
Düz yazıları: Evrak-ı Eyyam, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh (makaleler,
düz yazılar)
Gezi: Hac Yolunda, Avrupa Mektupları, Suriye Mektupları
Özdeyiş: Tiryaki Sözler
Tiyatro: Yalan, Körebe, Küçük Beyler
HALİT ZİYA UŞAKLIGİL
- v Türk edebiyatında Batı tarzında eser veren ilk büyük romancıdır.
- v Servet-i Fünun döneminin en güçlü yazarıdır.
- v Fransız realist ve natüralist yazarlardan etkilenmiştir.
- v Eserlerinde geniş tasvirlere ve psikolojik tahlillere yer vermiştir.
- v Hikâyelerinde Maupassant tarzı hâkimdir.
- v Romanlarında İstanbul’daki eğitimli ve zengin kesimi konu almış, hikâyelerinde ise halkın arasına girmeye çalışmıştır.
- v Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamaları kullandığı ağır bir dili vardır. (Sağlığında eserlerini yine kendisi sadeleştirmiştir.)
- v Mai ve Siyah’ta Ahmet Cemil tipinden hareketle Servet-i Fünun kuşağının ideallerini, beklentilerini, hayal kırıklıklarını anlatmıştır.
- v Aşk-ı Memnu’da bir Türk aile yapısını ayrıntılı olarak incelemiş ve alafranga özentisini eleştirmiştir.
- v Türk edebiyatında “mensur şiir”in ilk örneklerini vermiştir.
Eserleri:
Roman: Sefile, Nemide, Bir Ölünün
Hatıra Defteri, Ferdi ve Şürekâsı, Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar
Hikâye: Bir Şi’r-i Hayal, Bir Yazın
Tarihi, Solgun Demet, Hepsinden Acı, Aşka Dair, Onu Beklerken, İhtiyar Dost,
Kadın Pençesi, İzmir Hikâyeleri. (Ali’nin Arabası adlı hikâyesinde Anadolu’ya yönelir.)
Oyun: Kâbus, Füruzan, Fare
Anı: Kırk Yıl, Saray ve Ötesi, Bir
Acı Hikâye (anıları önemli)
Deneme: Sanata Dair
Mensur şiir: Mensur Şiirler, Mezardan Sesler
MEHMET RAUF
- v Romancı ve öykücüdür, Halit Ziya'nın gölgesinde kalır.
- v Realizm etkisinde psikolojik çözümleme içeren roman ve öyküleriyle ünlendi.
- v Betimleme ve ruh tahlilleri içeren eserler yazdı.
- v İlk psikolojik romanımız olan Eylül’ün yazarıdır
- v Kahramanların iç konuşmalarına ilk kez Mehmet Rauf yer vermiştir.
Eserleri:
Roman: Eylül, Ferda-yı Garam, Genç
Kız Kalbi, Karanfil ve Yasemin, Son Yıldız
Hikâye: Son Emel, Bir Aşkın Tarihi, Üç
Hikâye
Mensur Şiir: Siyah İnciler
Tiyatro: Pençe, Cidal, Sansar
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN
v Roman ve hikâyeci olarak ün kazanmış; sonraları siyasi yazarlığa geçmiştir.
v Roman ve hikâyelerinde şairane ve süslü bir üslup kullanmıştır.
v Fıkra, anı, eleştiri, mensur şiir türlerinde de eserler yazmıştır.
v Eski-yeni tartışmalarında yeni edebiyatın başta gelen savunucularından
olmuştur.
v “Edebiyat ve Hukuk” makalesinden
dolayı Servet-i Fünun dergisi kapatılmıştır.
Eserleri:
Hikâye: Hayat-ı Muhayyel
Roman: Hayal içinde
Eleştiri: Kavgalarım
Anı: Edebi Hatıralar (Edebiyat Anıları),
Siyasal Anılar
SÜLEYMAN NAZİF
- v İlk şiirlerinde Namık Kemal başta olmak üzere Tanzimat şairlerinden etkilenmiştir.
- v Makale, şiir, mensur şiir, mektup gibi türlerde eserler vermiştir.
- v Nesirlerinde ahenk kaygısıyla yabancı sözcük ve tamlamalardan yararlanmıştır
Eserleri:
Şiir: Gizli Figanlar,
Firak-ı Irak,
Malta
Geceleri (nazım nesir karışık)
0 Yorumlar
Bana sormak istediğiniz bir şey var mı?