PARAGRAF SORULARI İÇİN ÖNEMLİ TAVSİYELER
Malumunuz üzere
paragraf sorularında iki önemli basamak var: hızlı okumak ve doğru anlamak. “Bana
sorarsan” serisinin bu yazısında paragraf soruları hakkındaki tavsiyelerimi
derleyip toparlamak istedim.
Paragraf soruları nasıl çözülür?
Paragraf sorusu çözerken kullanılan taktikler nelerdir?
Paragraf sorusu çözmenin belli bir tekniği var mı?
+35
NET PARAGRAF SORUSU YAPABİLMENİN İLK KOŞULU KENDİNE İNANMAK
Paragraf
sorularını daha çözmeye başlamadan bilinçaltındaki olumsuz sesleri susturman
gerekiyor. İç sesin sana “zaten yapamıyorsun, anlamıyorsun, of çok uzun nasıl
okunur bu ya, sorular çok zor 20 net bile çıkaramam” gibi olumsuz
düşünceler söylüyor olabilir. Bu sesleri bastırmayı, kendine güvenmeyi
öğrenmelisin. Çünkü bu sesleri bastırabilirsen daha iyi odaklanacaksın. Odaklanırsan
ne olur biliyor musun?
“Hocam, çok ses
var okuduğumu anlamıyorum.”
“Hocam,
paragrafın sonuna gelince başını unutuyorum.” gibi cümleleri kullanmanıza gerek
kalmaz. 😊
PARAGRAFI
ÇÖZMEYE SORU KÖKÜNÜ OKUYARAK BAŞLA
Bana sizden
gelen sorulardan biri de şu:
“Hocam
soruyu çözmeye nereden başlamalıyım.”
Tabii ki soru kökünden başlamalısın.
Tüm soru çeşitlerini, tüm derslerdeki tüm soru çeşitlerini, okumaya soru
kökünden başlamalısın. Ne aradığını bilmezsen nasıl arayacaksın?
Paragraf
sorularındaki asıl amaç senden istenileni bulmaktır. Bu sebeple önce sorunun
senden ne istediğini öğrenmelisin.
“Daha sonra
parçayı mı okumalıyım, seçenekleri mi okumalıyım?”
Bunun cevabı
soru tipine bağlı olarak değişebilir. Aşağıdaki gibi bir örnekte önce
soru kökü okunmalı, sonra sırasıyla seçenek ve hakkında bilgi istenilen cümle
okunmalıdır.
Örnek soru:
(I) Yahya
Kemal’in şiirlerini ikiye ayırarak yarısına eski, yarısına yeni demek garip bir
hatadır. (II) Bir ruh nasıl hem yeni hem eski olabilir, özellikle Yahya Kemal
gibi kişiliği bilinen bir şairde birbirine karşıt iki dünya nasıl bir arada
yaşayabilir? (III) Herhâlde bu yanlışlık, onun gazellerini birer taklit olarak
görmekten, Yahya Kemal’i taklitçi olarak değerlendirmekten ileri geliyor. (IV)
Belki birçok kişi taklit yapabilir, taklitçi olabilir ama onun bu sınıflandırmaya
girmediği kesinlikle doğrudur. (V) O, yeni şiir anlayışıyla oluşturduğu
gazellerinde Türkçenin lezzetine ve öz şiire susamış bir şair olarak çıkar karşımıza.
(2016 YKS)
Yahya
Kemal’in anlatıldığı bu parçadaki numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aşağıda
verilenlerden hangisi yanlıştır?
A) I. cümlede,
şiirlerine yönelik oluşmuş bir yanılgıdan söz edilmiştir.
B) II. cümlede,
kişiliğiyle ilgili araştırmaların yetersizliğine değinilmiştir.
C) III.
cümlede, şaire ilişkin bir görüşün sebebi belirtilmiştir.
D) IV. cümlede,
kimi şairlerden ayrılan yönüne dikkat çekilmiştir.
E) V. cümlede,
şairin dil ve şiir anlayışındaki duyarlılık ifade edilmiştir.
Buradaki gibi
her seçenekte numaralanmış farklı cümleler ile ilgili bir değerlendirmenin
istenmediği, klasik bir paragraf sorusu ile karşılaştıysanız yine önce soru
kökü okunmalı ardından parçayı dikkatlice okumalı en son seçenekleri
değerlendirmelisiniz.
UYARI:
Soru kökünü okurken “değinilmemiştir,
çıkarılamaz, bahsedilmemiştir, ulaşılamaz” gibi olumsuz ifadelere
dikkat etmelisin.
BUGÜN
TYT İÇİN NE YAPTIN?
Bir önceki
yazımda da belirttiğim gibi her gün düzenli olarak paragraf sorusu çözmelisin. “Bugün
çok çalıştım, algılarım kapandı paragraf çözmesem olur mu?”
Cevap veriyorum:
-OLMAZ! Bu konu
sınava 3-5 ay kala hala 30’un altında Türkçe neti yapan öğrenci için pazarlığa
kapalıdır. Paragraf
netlerini yükseltmek ve hız kazanmak için -hem okuma hem anlama hızı kazanmak
için- her gün paragraf sorusu çözmelisin. Hatta süre tutarak çözsen bir güzel
olur ki sorma gitsin.
(Aklında hafta
sonu tatil yapma isteği varsa son denemendeki Türkçe netine bir bak.30+ izin
verdim gitti / 30 altı ☹sana tatil haram)
Paragraf
netlerinde belli bir çıtayı yakaladıysan günlük paragraf çözme işini, günlük
TYT Türkçe denemesi çözme işine devredebilirsin.
ÖSYM’NİN
SORUSUNA KARIŞMA!
En çok
karşılaştığım sorunlardan bir diğeri de canım öğrencimin, kendi fikirlerini çok
önemsiyor, fikrini beyan etmeden duramıyor olması.
“Ya sanane, ne karışıyorsun ÖSYM’nin sorusuna?”
diyesim geliyor ama hanımefendi çizgimden çıkmak istemediğimden susuyorum😊. Siz sanıyor musunuz ki ÖSYM sizin
bakış açınızı merak ediyor, paragraf sorularını bunun için yazıyor.
Soru:
…. Ailesinin
onu gönderdiği liseyi bir türlü sevemiyor.
...
Canım öğrencim:
(Sanatçı
/ yazar) okula gitmeyi
sevmiyor.
Lisedeki
arkadaşları ile geçinemiyor.
(Sanatçı /
yazar) okumak istemiyor.
Bu çıkarımları
yapıyor. Hepsi yanlış çıkarım. Şu an gittiği x lisesini sevememesi okula gitme
eylemini sevmediğini, okumak istemediğini, okul arkadaşları ile anlaşamadığını
göstermez.
Tarafsız ol, kendi fikrini dahil etme,
paragrafın senden istediğinin dışına çıkma, öznel yorumlardan kaçın. ÖSYM
senden öznel yorum yapmanı değil çıkarımda bulunmanı ister.
KİTAP
OKUMAK MI PARAGRAF TESTİ ÇÖZMEK Mİ?
Bu soruyu daha
önce uzunca bir yazıda cevapladım. Tavsiyemi okumak istersen TIKLA.
PARAGRAF ÇÖZME TAKTİKLERİ |
İYİ
BAK, CEVABI İÇİNDE BİR YERDE
Paragraf sorunun
cevabı kendi içindedir. Sana düşen görev soru kökünde istenileni anladıktan
sonra (olumsuz soru köklerine aman dikkat) paragrafı iyice analiz ederek
okumaktır.
Paragraf içindeki
bağlaçlar ve edatlar (o halde, zaten, ile, ne var ki, gerçi, yoksa, halbuki,
çünkü, ama, oysaki, bununla birlikte vb.) süs eşyası değildir. Bağlaç ve edatlardan sonra gelen yargılar
sorunun cevabı ile ilgili ipuçları veriyor olabilir.
Diğer bir önemli mesele ise anlam paragraflarındaki
anahtar kelimeleri görebilmektir.
Seçtiğiniz anahtar
kelimeleri, paragrafı hiç görmemiş birine söyleseniz paragrafın konusu hakkında
fikir sahibi olabilir. Örnek bir soru ile ne demek istediğimi somutlaştırayım.
Örnek:
Hatalardan ders almak en çok duyduğumuz nasihatlerden biridir. Bazılarımız yaptıkları hataları hiç kabullenmiyor. Onlar düz yolda düşseler bile suçlayacak insan arıyorlar etraflarında. Bir başarısızlık yaşadıklarında kendilerinden başka herkesi sorumlu tutuyorlar. Halbuki önemli olan hata yapmak değil, yapılan hatayı kabullenip bu hatadan ders çıkarmaktır. Çünkü insan ancak hatasından ders aldığında ilerleyebilir, başarılı olur.
(Paragrafın devamını okumak için TEMEL AKSOY' un sitesini ziyaret edebilirsiniz.)
Paragrafın
Anahtar Kelimeleri: hata,
kabullenme, ders, başarı.
Bu anahtar
kelimelerle bir cümle oluşturmaya çalışalım birlikte.
"Hataları kabullenip onlardan ders çıkartırsak
başarılı oluruz."
“Başarılı olmak için hatalarımızı kabullenip, hatalarımızdan ders çıkarmalıyız.”
Buna benzer cümleler kurabiliriz. Bu cümleler paragrafın ana düşüncesini veren cümleler olur aynı zamanda.
Özetle:
... asıl anlatılmak istenen nedir?
... yazılma amacı nedir?
.....çıkarılabilecek en genel yargı nedir?
... vurgulanmak istenen nedir? vb. sorulara cevap veren cümledir.
Buradan anlıyoruz seçeceğimiz anahtar kelimeler paragrafı
kısaca özetleyecek ve ana fikrini belirtecek kelimeler olmalıdır.
UYARI: Hocam, "İnsanlar yaptıkları hataların sorumluluğunu / suçunu hep başkasına atar." anlamı da çıkarılamaz mı, ben bu anlama da ulaşabiliyorum. Dediğinizi duyar gibiyim ☺
Evet, bu parçadan senin dediğin anlam da çıkar. Ama parçadan çıkardığın ilk anlam bu ise işin içine kendi bakış açını karıştırıyorsun demektir. Çünkü senin parçadan çıkardığın anlam anahtar sözcüklerden oluşmuyor. Yukarıdaki sorularıma cevap olamaz, soru gider, yazık olur güzelim soruya. Bu cümlenin kendine yer bulabileceği soru kökleri şöyle olmalıdır :
.....çıkarılamaz?
... değinilmemiştir?
... ulaşılamaz?
... bahsedilmemiştir?
Umarım sizler için faydalı bir yazı olmuştur. Sorularınıza cevap bulamadıysanız yorum kısmından mesaj yazarak bana ulaşabilirsiniz. İnstagram sayfasından "@edeblinotlar" takip edebilir ve oradan da sorularınızı atabilirsiniz.
NEJLA DEMİREL
1 Yorumlar
Elinize sağlık gayet güzel bir çalışma olmuş.
YanıtlaSilBana sormak istediğiniz bir şey var mı?